Trasa DK75 ma usprawnić komunikację w regionie Nowego Sącza, ale jej projekt kończy się tam, gdzie zaczynają się problemy – na wąskiej, jednojezdniowej ulicy Witosa. Czy istniejesz szansa, że ten odcinek zostanie uwzględniony w planach GDDKiA i ministerstwa?
Troje posłów z Małopolski, w tym dwóch z samego Nowego Sącza, zainteresowało się tematem rozbudowy ulicy Witosa w mieście do przekroju 2x2, w związku z czym do Ministerstwa Infrastruktury trafiła interpelacja w tej sprawie.
Posłowie Józefa Szczurek-Żelazko, Andrzej Adamczyk i Patryk Wicher odnieśli się do kwestii planowanej trasy drogi krajowej nr 75 w Nowym Sączu, która kończy się w miejscu, gdzie ulica Witosa zwęża się do jednego pasa ruchu w każdą stronę. Jak uważają posłowie, taka konfiguracja spowoduje natychmiastowe tworzenie się korków, zwłaszcza w godzinach szczytu, co będzie miało negatywny wpływ na płynność ruchu oraz komfort życia mieszkańców.
– Wydolność tego odcinka drogi w obecnym kształcie jest niewystarczająca, a brak odpowiedniej infrastruktury drogowej znacząco utrudni dalszy rozwój komunikacyjny miasta i regionu. Dlatego też rozbudowa ul. Witosa do przekroju 2x2 – dwóch pasów ruchu w każdą stronę – jest konieczna, by zapewnić odpowiednią przepustowość oraz usprawnić komunikację pomiędzy północną a południową częścią Nowego Sącza, a przede wszystkim ruch tranzytowy – przekonują w interpelacji, sugerując, że proponowana rozbudowa powinna obejmować również odcinek prowadzący do węzła DK75 przy Alejach Piłsudskiego, na wysokości ul. 1 Brygady, co umożliwi płynne połączenie z główną trasą i poprawi dostępność komunikacyjną strategicznych części miasta.
Dodają przy tym, że przedłużenie inwestycji do ul. 1 Brygady pozwoli skutecznie rozproszyć ruch zarówno w kierunku DK28 (Gorlice), jak i DK75 (Krynica-Zdrój), ułatwiając nie tylko tranzyt, ale i lokalne połączenia drogowe. Tym samym możliwe będzie zmniejszenie natężenia ruchu na innych, przeciążonych już odcinkach miasta. Dlatego uważają, iż w ramach rozbudowy DK75 niezbędne jest wprowadzenie do planów inwestycyjnych GDDKiA rozbudowy ul. Witosa, co umożliwi rozpoczęcie prac projektowych oraz zaplanowanie tej kluczowej inwestycji komunikacyjnej Nowego Sącza, a także zapewnienie finansowania dla wskazanego odcinka – w ramach inwestycji GDDKiA, co pozwoli na sfinansowanie budowy nowej nawierzchni, rozbudowę skrzyżowań, wykup gruntów oraz poprawę infrastruktury drogowej.
Co na to Ministerstwo Infrastruktury?
GDOŚ bada odwołania
Sytuację z rozbudową DK75 objaśnił sekretarz stanu Stanisław Bukowiec, zaznaczając, że obecnie realizowany jest Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.), który określa priorytety inwestycyjne na sieci dróg krajowych, które będą realizowane w obecnej perspektywie. W ramach programu uwzględniona została budowa drogi krajowej nr 75 na odcinku Brzesko – Nowy Sącz.
Sprawa aktualnie jednak przystopowała. Najpierw w grudniu 2024 roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy i przebudowy DK75 klasy GP na odcinku Brzesko – Nowy Sącz – odcinek II od Brzeska na włączeniu do DK75 do Nowego Sącza dla wariantu C wskazanego jako preferowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Od tej decyzji wpłynęły jednak odwołania i obecnie rozpatruje je Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska.
Prace na DK75 bez ulicy Witosa
Stanisław Bukowiec wskazał, że ulica Witosa w Nowym Sączu nie została ujęta w zakresie rzeczowym przedmiotowej inwestycji, a potencjalne potrzeby w zakresie rozbudowy tej ulicy mogą zostać rozważone w ramach odrębnych przedsięwzięć inwestycyjnych, pozostających w kompetencji władz miasta Nowy Sącz, które – jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca status miasta na prawach powiatu – realizują zadania w obszarze zarządzania lokalną infrastrukturą drogową.
Dodał jednak, iż zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych zarządcy dróg mogą zwierać porozumienia w sprawie finansowania albo dofinansowania zadań z zakresu zarządzania drogami z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Przepis ten znajdzie zastosowanie w odniesieniu do odcinka tzw. „Sądeczanki” realizowanego w granicach administracyjnych miasta Nowy Sącz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.