Partner serwisu
Drogi i autostrady

Przedsiębiorcy i organizacje pozarządowe chcą konsultować KPO. „To drugi Plan Marshalla”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
09-02-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras.

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Przedsiębiorcy i organizacje pozarządowe chcą konsultować KPO. „To drugi Plan Marshalla”
fot. Pixabay
Przed nami drugi „Plan Marshalla”. Unijne wsparcie po COVID 19, z którego 57 mld euro przypadnie Polsce. To wielka szansa na skok cywilizacyjny. Organizacje społeczne oraz przedsiębiorcy, domagają się dialogu i aktywnego włączenia ich do wspólnego wypracowania reform i projektów w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Przedsiębiorcy i przedstawiciele trzeciego sektora napisali w tej sprawie list do Premiera. – Obawiamy się wykorzystania funduszy do wsparcia niskiej jakości projektów, które powstają ponad głowami społeczeństwa – stwierdzają.

Polska będzie czwartym największym beneficjentem nadzwyczajnego instrumentu wartego 750 mld euro (pełna nazwa to Next Generation EU). Nasz kraj na projekty odbudowy dostanie nawet 57 mld euro, z czego 34 mld euro w formie pożyczek i 23 mld euro w formie grantów. Oznacza to, że będziemy mieli do wydania 50 mld złotych rocznie! To dwa razy więcej niż dotychczas.

Krajowy Plan Odbudowy ma być przede wszystkim programem reform, a w drugiej kolejności programem inwestycji.

Wśród kamieni milowych programu powinny znaleźć się między innymi następujące projekty:
• czyste powietrze i energia
• mobilność i walka z wykluczeniem transportowym
• szerokopasmowy internet
• sposoby na suszę i zanieczyszczenie wód
• zdrowa i bezpieczna żywność

– Jeśli KPO będzie ambitny i dobrej jakości, pozwoli Polsce wejść w główny nurt dziejącej się obecnie w UE i na świecie rewolucji technologicznej. Jeśli będzie słaby – utrwali nasze zapóźnienie, mówi Mirosław Proppé, prezes WWF Polska.

Klimat, środowisko, konkurencyjność

KPO to wyjątkowy program, skrojony pod wyzwania jakie niesie pandemia i zmiana klimatu. 37 proc. środków ma zostać przeznaczone na cele transformacji klimatycznej, pozostałe projekty muszą być co najmniej neutralne wobec klimatu i środowiska.

W grudniu 2019 roku, Unia Europejska zobowiązała się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do połowy stulecia. Podczas ostatniego posiedzenia Rady Europejskiej, głowy państw i przywódcy zdecydowali o podniesieniu celu redukcji CO2 do 2030 roku o 55%. W najbliższych miesiącach Komisja Europejska będzie sukcesywnie przedstawiać projekty nowelizacji prawa unijnego, które umożliwią realizację obu tych celów.

– Tworząc polski Plan Odbudowy musimy brać pod uwagę nie tylko obecny kształt regulacji europejskich, ale jednocześnie uwzględniać kierunek ewolucji prawa i polityki UE, mówi, Marcin Korolec z Instytutu Zielonej Gospodarki.

Ponad głowami obywateli

30. kwietnia mija rekomendowany przez Komisję Europejską termin złożenia Krajowych Planów Odbudowy do Komisji Europejskiej. Do tej pory jego kształt pozostaje tajemnicą. Konsultowanie planów i polityk rządu z partnerami społecznymi to warunek konieczny, by plan miał szansę zmienić kraj w duchu Europejskiego Zielonego Ładu. Niestety, wbrew temu zaleceniu, KPO powstaje bardzo nietransparentnie.

– Staraliśmy się brać udział w dialogu od samego początku, ale do tej pory pozostawało to bez odpowiedzi ze strony Ministerstwa Funduszy. Temat dotyczy całego społeczeństwa, bo zobowiązania podejmowane dziś będą spłacane przez co najmniej dwa pokolenia Europejczyków. Jeśli chcemy wykorzystać w Polsce szanse które stwarza Zielony Ład musimy wykorzystać nadchodzącą europejską pomoc co najmniej nie gorzej od pozostałych państw członkowskich, mówi Izabela Zygmunt z Polskiej Zielonej Sieci.

– My sygnatariusze listu: BoMiasto, Business Centre Club, Centrum Myśli Strategicznych, ClientEarth Prawnicy dla Ziemi, Climate Strategies Poland, Europejski Kongres Finansowy, Fundacja Frank Bold, Instytut na Rzecz Ekorozwoju, Instytut Odpowiedzialnych Finansów, Instytut Zielonej Gospodarki, Konfederacja Lewiatan, Krajowa Izba Gospodarcza, Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków, Polska Rada Biznesu, Polska Zielona Sieć, Pracodawcy Rzeczpospolitej Polskiej, Railway Business Forum, ThinkTank, TOR i WWF Polska apelujemy o to, aby opracowywany przez Polskę Krajowy Plan Odbudowy tworzył podstawy konkurencyjności polskiej gospodarki. Domagamy się prawdziwego dialogu i włączenie w jego tworzenie wszystkich interesariuszy – piszą organizacje.

Dziś w godzinach południowych list do szefa rządu zostanie złożony w KPRM. 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pierwsze polskie Eurobalisy ETCS. Zrobotyzowana linia produkcyjna za miliony

Inżynieria i innowacje

Pierwsze polskie Eurobalisy ETCS. Zrobotyzowana linia produkcyjna za miliony

Jakub Madrjas 02 września 2023

Brak pieniędzy z KPO. Co z rozbudową portu w Ustce?

Biznes i przemysł

Trakcja z 403 mln zł przychodów w pierwszym półroczu

Biznes i przemysł

Trakcja z 403 mln zł przychodów w pierwszym półroczu

Mikołaj Kobryński 11 sierpnia 2023

Paweł Borys o KPO: czeka nas łagodne lądowanie

Drogi i autostrady

Paweł Borys o KPO: czeka nas łagodne lądowanie

Grzegorz Rekiel 06 lutego 2023

Nie mamy czym zastąpić środków z KPO. Czas zakończyć spory

Drogi i autostrady

Marszałkowie chcą pieniędzy na drogi wojewódzkie

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pierwsze polskie Eurobalisy ETCS. Zrobotyzowana linia produkcyjna za miliony

Inżynieria i innowacje

Pierwsze polskie Eurobalisy ETCS. Zrobotyzowana linia produkcyjna za miliony

Jakub Madrjas 02 września 2023

Brak pieniędzy z KPO. Co z rozbudową portu w Ustce?

Biznes i przemysł

Trakcja z 403 mln zł przychodów w pierwszym półroczu

Biznes i przemysł

Trakcja z 403 mln zł przychodów w pierwszym półroczu

Mikołaj Kobryński 11 sierpnia 2023

Paweł Borys o KPO: czeka nas łagodne lądowanie

Drogi i autostrady

Paweł Borys o KPO: czeka nas łagodne lądowanie

Grzegorz Rekiel 06 lutego 2023

Nie mamy czym zastąpić środków z KPO. Czas zakończyć spory

Drogi i autostrady

Marszałkowie chcą pieniędzy na drogi wojewódzkie

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5