Partner serwisu
Drogi i autostrady

„Przerażający hałas” przy wlotach do tunelu pod Świną. GDDKiA tłumaczy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
31-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
31-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
„Przerażający hałas” przy wlotach do tunelu pod Świną. GDDKiA tłumaczy
fot. Radosław Drożdżewski, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International
Na „przerażający hałas” emitowany przez urządzenia wentylacyjne umieszczone przy wlotach tunelu pod Świną skarży się jeden z naszych czytelników. – Muszą one pracować z odpowiednią mocą i nie ma możliwości ich cichszej pracy – odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Tunel o długości blisko 1800 metrów połączył wyspy Uznam i Wolin. To olbrzymie udogodnienie dla mieszkańców Świnoujścia, którzy do tej pory, aby dostać się z dzielnic prawobrzeżnych do głównej części Świnoujścia musieli codziennie korzystać z promów. W sezonie wakacyjnym było to jeszcze trudniejsze za sprawą wzmożonego ruchu turystycznego i wielogodzinnych kolejek do promu. W dodatku kursowanie promów było zależne od pogody, co czasami prowadziło do niemal odcięcia miasta.

Tunel pod Świną został otwarty na przełomie czerwca i lipca tego roku. Przejazd zajmuje zaledwie 2 minuty. Jeden z naszych Czytelników, który korzystał z tunelu niedługo po jego otwarciu, skarży się na hałas przy wlotach do tunelu. – Podejrzewam, że tak pracuje system wentylacji, ale odgłos jest naprawdę przerażający. Może być to bardzo uciążliwe np. dla osób z autyzmem, które często cierpią na nadwrażliwość słuchową – ocenił nasz Czytelnik, który zastanawiał się, czy urządzenia mogłyby chodzić nieco ciszej.

Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA potwierdza, że przy wlotach do tunelu umieszczone są wentylatory strumieniowe. – Urządzenia te są kluczowe dla zapewnienia właściwej jakości powietrza w tunelu. Są to certyfikowane urządzenia, stosowane standardowo w wielu tunelach. Muszą pracować z odpowiednią mocą i nie ma możliwości ich cichszej pracy – tłumaczy i dodaje, że wentylatory nie działają w trybie ciągłym. Są uruchamiane w miarę potrzeb i wskazań systemów tunelu.

Tunel w liczbach

Przypomnijmy, że długość tunelu drążonego wynosi blisko 1,5 km, odcinki wjazdowe mają 300 metrów. Tunel powstał przy użyciu maszyny drążącej TBM (Tunnel Boring Machine) długiej na 105 m i ważącej ponad 3120 ton. – Do budowy tunelu użyto 6820 tubingów, czyli pojedynczych elementów prefabrykowanych tworzących obudowę, taki pierścień waży do 100 ton. Każdy pierścień składa się z 8 tubingów, razem tych pierścieni jest 785. Całkowita ilość urobku z tunelu wyniosła 400 tysięcy m3, użyto 11 tysięcy ton stali i 100 tysięcy m3 betonu. Maksymalne zagłębienie tunelu to 37,5 m pod powierzchnią terenu i 11 m pod dnem Świny – wyliczają przedstawiciele GDDKiA.

Przetarg na realizację tunelu zakończył się podpisaniem we wrześniu 2018 roku umowy z konsorcjum PORR, PORR Bau, Gülermak i Energopol Szczecin. Wartość kontraktu wynosiła blisko 793,2 mln zł. Wykonawca miał za zadanie opracować dokumentację budowlaną, a następnie wykonać inwestycję. W lipcu 2019 roku projekt budowlany został zakończony i złożono wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Wojewoda zachodniopomorski w ciągu trzech miesięcy wydał w październiku 2019 roku decyzję ZRID. Następnie przekazano plac budowy wykonawcy i jesienią 2019 roku ruszyły pierwsze prace.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ogromne zainteresowanie kierowców tunelem pod Świną

Drogi i autostrady

Ogromne zainteresowanie kierowców tunelem pod Świną

Mikołaj Kobryński 13 lipca 2023

Świnoujście: Osobliwy drogowskaz do tunelu

Miasto

Świnoujście: Osobliwy drogowskaz do tunelu

Mikołaj Kobryński 07 lipca 2023

Tunel drogowy zmieni oblicze Świnoujścia na zawsze

Drogi i autostrady

Tunel drogowy zmieni oblicze Świnoujścia na zawsze

Mikołaj Kobryński 29 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Ogromne zainteresowanie kierowców tunelem pod Świną

Drogi i autostrady

Ogromne zainteresowanie kierowców tunelem pod Świną

Mikołaj Kobryński 13 lipca 2023

Świnoujście: Osobliwy drogowskaz do tunelu

Miasto

Świnoujście: Osobliwy drogowskaz do tunelu

Mikołaj Kobryński 07 lipca 2023

Tunel drogowy zmieni oblicze Świnoujścia na zawsze

Drogi i autostrady

Tunel drogowy zmieni oblicze Świnoujścia na zawsze

Mikołaj Kobryński 29 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5