Budowa obwodnicy Złocieńca będzie kosztowała 141,4 mln zł. Taką wartość ma kontrakt, który GDDKiA zawarła z firmą Porr, która będzie wykonawcą inwestycji.
Obwodnica Złocieńca będzie miała 7,8 km długości. Powstanie jako jednojezdniowa droga klasy GP, która od południa ominie Złocieniec oraz Rzęśnicę.
Początkiem nowej trasy będzie rondo przed miejscowością Rzęśnica. Dalej droga przejdzie pod linią kolejową nr 210 (Chojnice – Runowo Pomorskie), a następnie wiaduktem przekroczy drogę powiatową do miejscowości Kosobudy. Przez kolejne 2 km droga będzie poprowadzona przez pola i obszar leśny.
Wybudowane zostanie skrzyżowanie na przecięciu z ul. Żeromskiego w Złocieńcu oraz na przecięciu z ul. Mirosławiecką. Na dalszym odcinku obwodnica zmieni swój przebieg na północno-wschodni, wiaduktami przejdzie nad ul. Piaskową, linią kolejową nr 410 (Grotniki Drawskie – Choszczno) i mostem ponownie przekroczy linię kolejową nr 210 i rzekę Wąsawę. Dalej droga pobiegnie na zachód od byłego wysypiska śmieci i w pobliżu istniejącej stacji paliw i skrzyżowania z drogą powiatową do Budowa włączy się w przebieg DK-20.
fot. GDDKiA
Obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta, przez które przechodzi DK-20 krzyżując się z innymi drogami w bardzo bliskiej odległości od budynków, co szczególnie widoczne jest na ul. Dworcowej, gdzie ściany zabudowań znajdują się niemal na krawędzi jezdni. Do tego bezpośrednio przy przejeździe kolejowym w Złocieńcu są dwa skrzyżowania drogi krajowej pod bardzo ostrym kątem, co utrudnia ruch i nie sprzyja bezpieczeństwu.
W ramach budowy obwodnicy przewidziano połączenie nowej trasy z ul. Piaskową, przy której znajdują się obiekty magazynowo-przemysłowe, pozwoli to uniknąć wjeżdżania do miasta przez pojazdy ciężkie.
Inwestycja ma być gotowa w III kwartale 2029 roku. Do tego czasu Porr opracuje projekt budowlany, uzyska pozwolenie na rozpoczęcie robót i wybuduje obwodnicę.
Obwodnica Złocieńca to ósma i jednocześnie przedostatnia inwestycja z rządowego Programu budowy 100 obwodnic w woj. zachodniopomorskim, która przeszła do realizacji. Z dwóch obwodnic - Gryfina w ciągu DK-31 oraz Szczecinka na DK-20 korzystają już kierowcy.