Rynek Infrastruktury
Obecnie projekt uchwały trafił do konsultacji społecznych. W załączniku znajdują się obwodnice: Brodnicy, Góry Kalwarii, Inowrocławia, Jarocina, Kłodzka, Kościerzyny, Nysy, Olsztyna, Ostrowa Wielkopolskiego, Sanoka i Wielunia. Ich łączny koszt szacuje się na 4,7 mld zł. Jeśli załącznik zostanie po konsultacjach przyjęty, postępowania przetargowe mogłyby się rozpocząć jeszcze w tym roku, zaś same inwestycje w roku 2014.
– To dla nas bardzo dobra wiadomość – mówi marszałek Józef Sebesta. – Obwodnica Nysy w znaczący sposób zwiększa szanse na realizację projektu strategicznego w przyszłym regionalnym programie operacyjnym, dotyczącego uzbrojenia terenów inwestycyjnych w Nysie – dodaje.
Obwodnica Nysy o długości 16,5 km może kosztować około 468 mln zł. Marszałek mówi, że umieszczenie inwestycji w załączniku nr 6 jest efektem działań wielu osób i instytucji, w tym Stowarzyszenia Na Rzecz Budowy Obwodnic Nysy i Niemodlina, sejmiku i zarządu województwa oraz opolskich parlamentarzystów.
Niestety, w załączniku ministerstwa nie znalazły się dwie obwodnice, o które także zabiegało województwo. Są to obejścia Niemodlina i Kędzierzyna-Koźla, które poprawiłyby bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców w tych miastach.
– Obwodnica nyska ma na pewno największe znaczenie z punktu widzenia rozwoju gospodarczego całego regionu, ale mogę powiedzieć, że ministerstwo nadal rozważa także obwodnicę Kędzierzyna-Koźla – mówi z nadzieją marszałek Sebesta.