Partner serwisu
Drogi i autostrady

Bez zatrzymywania na państwowych A2 i A4 pod koniec 2021 r.

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
25-09-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Bez zatrzymywania na państwowych A2 i A4 pod koniec 2021 r.
fot. Google Maps
Nowy – oparty na technologii satelitarnej – system poboru opłat drogowych e-Toll ruszy w I kwartale 2021 roku. Pojazdy lekkie przejadą przez bramki bez zatrzymywania pod koniec przyszłego roku. W planach są nowoczesne rozwiązania cyfrowe, ale dla kierowców aut osobowych pozostanie także możliwość „analogowego” realizowania płatności.

Od 1 lipca tego roku Krajowa Administracja Skarbowa przejęła system poboru opłat drogowych. Wraz z nim na KAS nałożono zadanie związane z uruchomieniem zupełnie nowego systemu. Ma to być tzw. system e-Toll oparty na technologii satelitarnej. Ministerstwo Finansów przedstawiło plany dotyczące nowego rozwiązania.

Nowy system poboru opłat od pojazdów ciężkich oparty na geolokalizacji ruszy w I kwartale przyszłego roku - zapowiedziano. Opłata za przejazd będzie w nim naliczana na podstawie aplikacji na smartfon lub dowolne urządzenie pokładowe.

Do 1 lipca będzie jednak trwał okres przejściowy, w którym kierowcy będą mogli dokonywać płatności korzystając ze starego – radiowego lub nowego – satelitarnego systemu. Po 1 lipca pozostanie tylko technologia satelitarna.

W IV kwartale ma natomiast ruszyć bezbramkowy system poboru opłat na państwowych odcinkach autostrad, tj. A2 Konin – Stryków i A4 Bielany Wrocławskie – Sośnica (wtedy skończy się umowa z dotychczasowym operatorem manualnego systemu, czyli tzw. bramek na autostradach).

Nowy system dla pojazdów osobowych ma być oparty na zasadzie free flow – wolnym przejeździe, bez konieczności zatrzymywania. Dostępne mają być dwie metody uiszczania opłaty za przejazd. Pierwsza to zakup biletu autostradowego. Jego podstawowa forma ma być elektroniczna – bilet - jak podkreśla Przemysław Koch, pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji - ma być dostępny do pobrania za pomocą kilku kliknięć po wybraniu odcinka płatnego, którym planujemy podróżować. Będzie ważny przez 48 godzin od momentu zakupu, z możliwością zwrotu przed datą planowanej podróży.

Bilety będzie można kupować także w wersji papierowej - sprzedaż będzie prowadzona np. na stacjach paliw i w wielu innych punktach dystrybucji, które zintegrują się z systemem Ministerstwa Finansów.

Fakultatywnie kierowcy samochodów osobowych będą mogli płacić za przejazd autostradą korzystając z tej samej aplikacji co użytkownicy pojazdów pow. 3,5 t. Chodzi o system wykorzystujący dane geolokalizacyjne. – Jednokrotna konfiguracja pozwoli już zawsze korzystać z aplikacji podczas przejazdu po drogach płatnych – wskazuje Przemysław Koch. – Nie ma obowiązku posiadania systemu GPS przez kierowców. To możliwość taka jak każda inna aplikacja do realizowania różnych potrzeb, jak np. zamawianie taksówki - mówi Magdalena Rzeczkowska, szefowa KAS.

Dla chętnych kierowców osobówek możliwość płatności za państwowe odcinki A2 i A4 ma być dostępna wraz z wprowadzeniem systemu dla pojazdów ciężkich, tj. w pierwszym kwartale. Na placach poboru opłat ma być w tym celu wyznaczony specjalny pas dla korzystających z aplikacji.

Przypomnijmy, system poboru opłat drogowych w ostatnim czasie przeszedł „wędrówkę” najpierw od prywatnego operatora – firmy Kapsch – do Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (ta zmiana miała miejsce listopadzie 2018 roku), a następnie z GITD do Krajowej Administracji Skarbowej (od lipca br.). Od czasu przekazania systemu e-myta do instytucji publicznej była mowa o pracach nad nowym systemem dla pojazdów powyżej 3,5 t, który ma wejść w życie w roku 2021.

W międzyczasie planowano rozwiązanie dla pojazdów lekkich korzystających z płatnych odcinków autostrad zarządzanych przez państwo. W planach był videotolling – system oparty na automatycznym odczytywaniu tablic rejestracyjnych wykorzystywany obecnie na koncesyjnych odcinkch A4 oraz A1. Na początku roku jeszcze GITD ogłosił przetarg na wdrożenie tego rozwiązania – według planu miało wejść w życie jeszcze jesienią tego roku. Mimo złożonych ofert, przetarg został niedawno unieważniony – taką decyzję podjął już obecny operator.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowe drogi na siebie nie zarabiają. Kolejny rok za darmo

Drogi i autostrady

Nowe drogi na siebie nie zarabiają. Kolejny rok za darmo

Elżbieta Pałys 19 kwietnia 2023

Aplikacją mPay zapłacimy za A4 Katowice – Kraków

Drogi i autostrady

Koniec bramek na państwowych autostradach

Drogi i autostrady

Koniec bramek na państwowych autostradach

Elżbieta Pałys 30 listopada 2021

Koncesjonariusz A1 proponuje włączenie e-Toll do videotollingu

Drogi i autostrady

Elektroniczna opłata za drogi ma być niższa o 30 proc. Do końca roku

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Nowe drogi na siebie nie zarabiają. Kolejny rok za darmo

Drogi i autostrady

Nowe drogi na siebie nie zarabiają. Kolejny rok za darmo

Elżbieta Pałys 19 kwietnia 2023

Aplikacją mPay zapłacimy za A4 Katowice – Kraków

Drogi i autostrady

Koniec bramek na państwowych autostradach

Drogi i autostrady

Koniec bramek na państwowych autostradach

Elżbieta Pałys 30 listopada 2021

Koncesjonariusz A1 proponuje włączenie e-Toll do videotollingu

Drogi i autostrady

Elektroniczna opłata za drogi ma być niższa o 30 proc. Do końca roku

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5