Tam gdzie ruch był duży, jest jeszcze większy – tak można podsumować wyniki pomiarów ruchu na warszawskich mostach wykonane przez Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie. Nawet w okresie letnim, kiedy zwykle ruch się zmniejsza, przeprawy przez Wisłę były mocno obciążone. Niezmiennie najbardziej oblegany był most Grota-Roweckiego.
Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przedstawił wyniki cyklicznych pomiarów ruchu prowadzonych na warszawskich mostach. Nawet latem trasy te cieszyły się dużym powodzeniem wśród kierowców. Policzono, że w ciągu każdej doby, przez 8 stołecznych mostów przejeżdżało blisko 640 tys. pojazdów.
Wiosną średnie dobowe natężenie ruchu na wszystkich przeprawach wyniosło 672,711, a latem 639 422 pojazdów. To odpowiednio o ok. 5,5 i 15 tys. pojazdów więcej niż w 2018 roku. Jeśli odniesiemy te liczy do danych sprzed dwóch lat, wzrost wynosi ok. 28 i 44 tys. pojazdów.
Na najbardziej obciążonym ruchem moście Grota-Roweckiego – wiosną każdej doby możne się było doliczyć 204 849 pojazdów, a latem 206 487 pojazdów. W 2018 roku było to odpowiednio: 196 995 i 198 084 pojazdów.
Drugi pod względem natężenia ruchu – most Łazienkowski – wybierało średnio 128 194 kierowców w ciągu doby w okresie wiosennym i 122 643 latem. Dla porównania, dane za rok 2018 to: 133 412 wiosną i 118 766 latem.
W następnej kolejności są:
• most Siekierkowski (110 737 pojazdów wiosną i 104 813 latem wobec 110 794 i 101 297 w 2018 r.);
• most Skłodowskiej-Curie (71 288 pojazdów wiosną i 63 854 latem wobec 69 384 i 61 954 w 2018 r.);
• most Poniatowskiego (odpowiednio 54 557 i 49 508 pojazdów wobec 53 018 i 49 757 rok wcześniej);
• most Gdański (52 175 i 45 953 pojazdów; w 2019 r. i 54 423 i 47 396 rok wcześniej) – tu zanotowany został najbardziej widoczny spadek, w innych przypadkach jeśli one są, to tylko symboliczne;
• most Śląsko-Dąbrowski (26 535 i 25 170, w 2018 r. odpowiednio 26 124 i 24 384)
• most Świętokrzyski (24 376 i 20 978 pojazdów wobec 23 094 i 22 899 w 2018 r.).
ZDM zauważa, że mimo tylko nieznacznego spadku natężenia ruchu w okresie letnim – o 5,2 proc. – po Warszawie jeździło się swobodniej. – Spora w tym zasługa m.in. Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem, który w Warszawie rozwijany jest już od ponad 10 lat. Do systemu włączonych jest już ponad 320 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, a ich liczba stale rośnie – stwierdza w komunikacie ZDM.
Jak czytamy, mimo że ruch na mostach i ulicach z roku na rok zwiększa się, to średnia prędkość przejazdu pozostaje taka sama.
Jeśli chodzi o najbardziej obciążoną przeprawę, prawdopodobnie ma ona szansę odetchnąć dopiero po wybudowaniu tak zwanej obwodnicy aglomeracyjnej, która przejmie część ruchu tranzytowego. Jej
wstępny plan niedawno przedstawiła GDDKiA. Realnie droga ma szanse powstać ok. roku 2030.
W budowie jest także dodatkowy most na południu miasta – powstaje w ramach południowej obwodnicy. Ta przeprawa powinna być gotowa już w przyszłym roku. Zgodnie z obowiązującym harmonogramem, budowa obiektu pomiędzy Wilanowem i Wawrem ma się zakończyć w sierpniu przyszłego roku.