Partner serwisu
Drogi i autostrady

Resort ministra Szyszki zmienia zdanie. „Kilometrowe ekrany akustyczne były zbędne”

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
30-06-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Resort ministra Szyszki zmienia zdanie. „Kilometrowe ekrany akustyczne były zbędne”
fot. GDDKiA
– Ciągnące się kilometrami ekrany akustyczne, które polskiego podatnika kosztowały miliardy złotych w wielu przypadkach okazały się być zbędne – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” rzecznik prasowy Ministerstwa Środowiska, Paweł Mucha. Czy oznacza to, że obecny szef resortu, Jan Szyszko, który w 2007 roku stworzył przepisy, które zaowocowały wybudowaniem setek kilometrów zbędnych ekranów akustycznych, będzie chciał naprawić swoje błędy?

Kosztowne błędy

W 2007 roku, po objęciu stanowiska ministra infrastruktury, Jan Szyszko wprowadził bardzo restrykcyjne przepisy dotyczące norm hałasu. Swoje decyzje tłumaczył europejskimi regułami. Jednak nie spodziewał się, że zamawiający tak skrupulatnie będą ich przestrzegać. Teraz resort tłumaczy, że ekrany były stawiane na wyrost. – Rozporządzenie o dopuszczalnym poziomie hałasu w środowisku nie we wszystkich przypadkach nakazywało budowanie drogich ekranów akustycznych – informuje nasz Ministerstwo Środowiska.

Jak w 2012 roku podawała „Rzeczpospolita” – złe przepisy sporządzone przez resort środowiska spowodowały, już wtedy, straty o wysokości ok. 1 mld zł. Ich koszt stanowił, przy panujących regulacjach, nawet 25% ceny całej inwestycji. Było tak ze względu na to, że ochrona przed hałasem musiała być stawiana nie tylko na terenach zamieszkanych, ale także wtedy kiedy droga przebiegała przez las czy pole.

Fala krytyki i nowe pomysły

Obecnie wielokilometrowe ochrony dźwiękowe krytykuje samo Ministerstwo Środowiska, a także Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. – Teraz często buduje się drogę i automatycznie planuje się ekranu akustyczne na dużym jej odcinku. Wiadomo, że są miejsca, w których bez nich ani rusz. Jednak zdarzają się przypadki sporne, gdzie te ekrany są umieszczane ale wcale nie jest to konieczne – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa.

Proponowane są nowe pomysły dotyczące decyzji co do uwzględnienia barier akustycznych. – Dobrym pomysłem w tych miejscach byłoby wybudowanie drogi, a dopiero po jakimś czasie dokonanie pomiaru poziomu hałasu i stwierdzenie czy taki ekran jest potrzebny czy też nie – komentuje Jerzy Szmit.

Resor środowiska myśli także o innych, mniej kosztownych, sposobach ochrony przed hałasem terenów leżących przy drogach krajowych. – Jest wiele tańszych metod ograniczania hałasu, jak np. wały ziemne, pasy zieleni. W tym procesie kluczowe jest zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu osobom mieszkającym przy drogach oraz racjonalne gospodarowanie środkami publicznymi – komentuje sprawę rzecznik prasowy MŚ.

Rozbiórki nie będzie

Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA, odnosząc się do kwestii przepisów uchwalonych przez ministra Szyszko, mówił portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że GDDKiA realizuje politykę infrastrukturalną zgodnie z obowiązującym prawem. – Jeżeli w danym momencie obowiązywały pewne przepisy prawa mówiące o dopuszczalnych normach hałasu, to inwestor się do nich dostosowuje – wyjaśniał. – Nie przewidujemy jednak demontażu ekranów ze względu na zmianę prawa. Czym innym może być sytuacja chociażby kapitalnego remontu drogi, w ramach której został przewidziany demontaż ekranów. Wówczas możemy poszukać możliwości zaplanowania w harmonogramie prac ponownego montażu już zgodnie z nowymi przepisami – dodawał.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Biznes i przemysł

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Grzegorz Rekiel 21 lipca 2023

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Drogi i autostrady

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Roman Czubiński 11 kwietnia 2017

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Biznes i przemysł

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Grzegorz Rekiel 21 lipca 2023

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Drogi i autostrady

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Roman Czubiński 11 kwietnia 2017

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5