Partner serwisu
Drogi i autostrady

Rezygnujemy z drogowego PPP. Budżet na PBDK będzie wyższy o blisko 22 mld zł

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
16-06-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Rezygnujemy z drogowego PPP. Budżet na PBDK będzie wyższy o blisko 22 mld zł
Fot. Google Maps
Rząd zwiększył budżet na realizację Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023. Dołożono ponad 21 mld zł. Środki te mają być przeznaczone na realizację zadań, które pierwotnie miały być realizowane w partnerstwie publiczno-prywatnym. Mają też pokryć wyższe koszty wynikające z obecnych warunków na rynku budowlanym.

Do tej pory limit wydatków na realizację PBDK wynosił 142,2 mld zł. Dziś Rada Ministrów przyjęła uchwałę o zwiększeniu tej kwoty o 21,8 mld zł. Oznacza to, że nowy limit na realizację programu drogowego wynosi ok. 164 mld zł.

Nie będzie PPP na S6 i S10

Pierwsza zmiana finansowa do rządowej uchwały wiąże się z rezygnacją z realizacji niektórych odcinków dróg planowanych wcześniej w formule PPP. Teraz mają one być włączone do PBDK i zrealizowane w ramach nowego limitu finansowego.

Mowa o: Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (planowany koszt to 2,2 mld zł), S10 Toruń – Bydgoszcz wraz z węzłem Toruń Płd. (2,796 mld zł), S6 Lębork – DK-6 (planowany koszt 1,396 mld zł), a także S6 Koszalin – Słupsk 2,623 mld zł) oraz S6 Słupsk – Lębork (2,950 mld zł). W sumie to 11,976 mld zł dopisanych to PBDK.

Rząd uzasadnia, że dzięki rezygnacji z PPP drogi te powstaną szybciej. Stwierdzono także, że realizacja tych zadań przez GDDKiA wyeliminuje konieczność ponoszenia kosztów wynagrodzenia partnera prywatnego, przez co – stwierdzono – Skarb Państwa będzie ponosił mniejsze koszty.

Spośród dróg, które dotychczas były planowane do realizacji w formule PPP na liście przeniesionych do finansowania w ramach budżetu zabrakło tylko Zachodniej obwodnicy Szczecina w ciągu S6. Samo planowane odejście od PPP zapowiedział podczas spotkań wyborczych z mieszkańcami Pomorza ubiegający się o reelekcję prezydent Andrzej Duda.

Inwestycje zdrożały

Dodatkową kwotę rząd dokłada do inwestycji zapisanych w PBDK już wcześniej. Mowa o 9,8 mld zł przewidzianych w ramach aktualizacji nakładów finansowych koniecznych, by zrealizować inwestycje ujęte w dotychczasowym limicie.

Jak stwierdzono, zabezpieczone środki na dotychczasowym poziomie nie są w stanie pokryć wzrostów kosztów pracy i materiałów budowlanych odpowiednio do realiów panujących na rynku budowlanym.
Planowane w przyjętej uchwale zwiększenie środków ma nastąpić po 2021 r. W 2022 roku rząd planuje dołożyć ponad 6,534 mld zł, a w kolejnych latach 15,247 mld zł.

Skąd pieniądze?

Zaplanowane dodatkowe środki muszą się znaleźć w Krajowym Funduszu Drogowym. Będą pochodziły – jak zaplanowano – z instrumentów dłużnych, w tym obligacji i kredytów z EBI. Rząd liczy także na wyższe wpływy z tytułu opłat za użytkowanie dróg (założono, że wraz z oddawaniem nowych odcinków dróg wpływy będą rosły. Ewentualnego rozszerzenia sieci dróg płatnych można się spodziewać najwcześniej po wprowadzeniu nowego – satelitarnego – systemu poboru opłat. Jak wskazano już wcześnie, ze względu na te plany, nie opłaca się budować bramownic dla nowych odcinków na krótki okres – nowy system ma być wprowadzony w 2021 roku.

Rząd chce też zwiększyć wpływy z opłaty paliwowej. Miałoby to jednak nastąpić nie poprzez przeniesienie wpływów z akcyzy na opłatę paliwową, która zasila KFD.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5