Partner serwisu
Drogi i autostrady

Rudnicki: Nowe przetargi na nowych zasadach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
26-12-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Rudnicki: Nowe przetargi na nowych zasadach
fot. shorebread.com
– Jako jedyny zamawiający i beneficjent środków UE rozpoczęliśmy ogłaszanie nowych zadań – mówi Tomasz Rudnicki, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. W sumie zaplanowano ogłoszenie 47 przetargów na drogi ekspresowe i 12 na budowę obwodnic.

– W 2014 roku zamierzamy oddać około 500 km dróg, co oznacza, że będziemy kończyli tę perspektywę, którą mamy, jak również powinniśmy mieć też zakontraktowane podstawowe odcinki dróg ekspresowych S3, S5, S7, S8, S17 i S19 ekspresowych z nowej perspektywy – wylicza zastępca Lecha Witeckiego.

Rudnicki zaznacza, że ważne jest to, iż jednocześnie kończona jest jedna perspektywa i rozpoczynana jest nowa poprzez ogłaszanie przetargów na nowe odcinki dróg. – Te przetargi ogłaszamy na nowych zasadach i wnioskach i postulatach, które wypracowaliśmy wspólnie z branżą. One będą się zawierały we wszystkich nowych umowach – oznajmia.

W ramach dokumentów wzorcowych wypracowano w ostatnim roku Program Funkcjonalno-Użytkowy, szczególne warunki kontraktu, ogólne specyfikacje techniczne, wzorcową umowę na nadzór, dokumenty na „utrzymaj standard” oraz gwarancję jakości.

Zastępca szefa GDDKiA zapowiada, że nad powyższymi dokumentami będą wciąż trwały prace z organizacjami branżowymi, co stanowi pierwszy etap prac. Kolejny to opublikowanie dokumentów na stronach internetowych oraz zbieranie uwag i wniosków w ogólnopolskich konsultacjach. Następnie odbędą się indywidualne rozmowy z wykonawcami, którzy po raz pierwszy startują w przetargach ogłaszanych przez GDDKiA oraz z tymi, którzy mają już większe doświadczenie na polskim rynku. Wszystkie uwagi będą zbierane, analizowane, a następnie dokumenty będą na bieżąco poprawiane.

Jedną z podstawowych zmian, jakie nastąpią jest podział inwestycji na krótsze odcinki realizacyjne. Preferowana długość odcinka to 10-15 km. Ponadto, wydłużono termin realizacji zadania, który dla systemu tradycyjnego wynosi 25 miesięcy, dla systemu „projektu i buduj” 36 miesięcy. – We wszystkich umowach realizowanych w przyszłej perspektywie będziemy wyłączali okresy zimowe z czasu realizacji. Będzie można prowadzić prace w tym okresie, ale nie będzie liczony on do miesięcy realizacyjnych – wyjaśnia Rudnicki.

Wykonawcy mają do wyboru wysokość zaliczki, która może wynieść 5 lub 10 procent. W wydłużonym czasie realizacji wprowadzono ryczałtowe rozliczenie kosztów. We wszystkich kontraktach pojawiła się płatność za materiały znajdujące się na placu budowy oraz te czekające jeszcze w wytwórni.

– W połowie przetargów na inżyniera kontraktu wprowadziliśmy pozacenowe kryteria wyboru. Wprowadziliśmy również 50-procentową rezerwę jako elastyczny element umowy na inżyniera kontraktu – mówi Tomasz Rudnicki. Co więcej, inwestor będzie stawiał na jakość wykonywanej usługi, a nie obecność na placu budowy. Oznacza to, że większość wynagrodzenia będzie pochodziła z oceny jakości pracy inżyniera, a nie samego przebywania na budowie.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Znów problem z modernizacją CMK. Cztery przetargi unieważnione

Intermodal i logistyka

Pociągi na rzeszowskie lotnisko Jasionka nie dowiozą na wszystkie odloty

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Znów problem z modernizacją CMK. Cztery przetargi unieważnione

Intermodal i logistyka

Pociągi na rzeszowskie lotnisko Jasionka nie dowiozą na wszystkie odloty

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5