Strabag rozpoczyna budowę obwodnicy Zatora w ciągu drogi krajowej nr 28 w Małopolsce. Umowa z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad opiewa na 76,2 mln zł. Będzie to pierwsza, pilotażowa inwestycja, przy której GDDKiA zastosuje metodykę BIM.
Zadanie ma zostać zrealizowane w ciągu 21 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych.
Nowa obwodnica w Małopolsce
Obwodnica Zatora będzie miała ok. 2,1 km długości i zostanie poprowadzona po zachodniej stronie miasta. Droga połączy drogę krajową nr 28 z DK44. Kierowcy pojadą nią pod koniec 2027 roku.
Nowa trasa rozpocznie się na skrzyżowaniu DK44 i drogi wojewódzkiej nr 781 (ul. 1-go maja) i pobiegnie do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). W przyszłości początek obwodnicy będzie jednocześnie rozpoczynał bieg drogi nr 28 do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce.
Obecnie trasa prowadzi przez centrum Zatora (przez miasto przejeżdża każdego dnia blisko 13 tys. pojazdów). Docelowo zostanie poprowadzona wzdłuż Zatorskiej Strefy Aktywności Gospodarczej, co ułatwi funkcjonowanie lokalnym przedsiębiorcom.
Pierwsza taka inwestycja
Obwodnica będzie drogą jednojezdniową klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji zostaną rozbudowane fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i Hallera (drogi gminne).
Dodatkowo powstaną nowe drogi gminne do obsługi przyległego terenu. Zostanie przebudowana infrastruktura techniczna (wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna), kolidująca z inwestycją. Ponadto zaplanowane zostały dwa przejścia podziemne z myślą o pieszych i rowerzystach. Wybudowane zostaną jedno przejście i dwa przepusty dla zwierząt, zamontowane zostaną także ekrany akustyczne.
Obwodnica Zatora jest pierwszą inwestycją, dla realizacji której GDDKiA wprowadziła obowiązek korzystania z metodologii BIM. Wymóg odnosił się zarówno do fazy projektowej, jak i do etapu robót budowlanych. BIM, w którym wykorzystuje się wspólne środowisko danych oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych, będzie stosowany także na etapie zarządzania jak i utrzymania drogi.
Inwestycja będzie pilotażem dla inwestora. Obwodnica Zatora została wybrana do tego celu ze względu na fakt, że jest to zadanie niewielkie, a jednocześnie jest reprezentatywne dla inwestycji GDDKiA – biegnie nowym śladem i obejmuje szeroki zakres robót, w tym drogowe, mostowe, instalacyjne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.