Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie o przetargu na realizację w systemie “projektuj i buduj” obejścia Jasła w przebiegu drogi krajowej nr 73. Inwestycja obejmuje budowę blisko 7-kilometrowego odcinka w nowym śladzie, przebudowę istniejącego fragmentu oraz budowę łącznika do Jasła.
Licząca 198 kilometrów długości droga krajowa nr 73 łączy drogę ekspresową S7 w rejonie miejscowości Wiśniówka koło Kielc z drogą krajową nr 28 w Jaśle. Trasa przebiega w osi północ-południe przez obszar województw świętokrzyskiego, małopolskiego i podkarpackiego. W najbliższych latach zmieni ona swoje oblicze w wielu miejscach.
Rozpoczęła się już budowa obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej na południe od Kielc. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje także budowę wschodniej obwodnicy Tarnowa.
Największe zmiany czekają jednak część DK nr 28 przebiegającą przez województwo podkarpackie.
Powstać mają bowiem obwodnica Pilzna, nowy fragment omijający Brzostek i Kołaczyce oraz obwodnica Jasła, o czym informowaliśmy szerzej na łamach “Rynku Infrastruktury” w marcu. Jak poinformowała dziś GDDKiA, do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej wpłynęło ogłoszenie o przetargu na realizację w systemie “projektuj i buduj” trzeciego z wyżej wymienionych odcinków. Jest to jednocześnie trzeci projekt w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic na Podkarpaciu, który został skierowany do realizacji.
W ramach projektu budowy obwodnicy Jasła blisko 7 kilometrów DK nr 73 powstanie w nowym śladzie, natomiast w przypadku 3 kilometrów istniejącego przebiegu zaplanowano modernizację. GDDKiA wskazuje, że inwestycja będzie miała swój początek na istniejącej DK nr 73 (skrzyżowanie ulic Krajowickiej i Krakowskiej), kierując się następnie po nowym śladzie od łącznika z ulicą Podzamcze na południe i przecinając rzekę Wisłokę. Dalej trasa przebiegać będzie na zachód od Jasła oraz rzek Wisłoka i Ropa. Koniec obwodnicy znajdzie się natomiast na skrzyżowaniu DK z nr 28 za Jasłem (w kierunku Nowego Sącza) na wysokości zakola rzeki Ropy.
Plan orientacyjny przebiegu obwodnicy Jasła w ciągu DK nr 73
Całe zadanie powinno zostać zrealizowane w ciągu 56 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy, przy czym w fazie robót budowlanych nie zostaną uwzględnione sezony zimowe. Inwestycja obejmuje również budowę niespełna 0,5-kilometrowego łącznika do miasta i dróg dojazdowych przeznaczonych do obsługi ruchu lokalnego. W punktach przecięcia obwodnicy z innymi drogami powstanie siedem skrzyżowań jednopoziomowych (uwzględniając także 3-kilometrowy odcinek przeznaczony do rozbudowy). Ponadto zaplanowano budowę chodników, dróg rowerowych, urządzeń ochrony środowiska oraz stanowisk do ważenia i kontroli pojazdów, a także przebudowę istniejącej infrastruktury technicznej w zakresie kolizji z planowaną inwestycją.
Jak wskazuje zarządca państwowej sieci dróg, efektem inwestycji będzie znaczące zmniejszenie ruchu tranzytowego w centrum Jasła, co przełoży się na odciążenie całego układu komunikacyjnego, a tym samym poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego oraz zwiększenie standardu życia lokalnej społeczności. Ponadto kierowcy w wielu relacjach będą mieli nieco mniej kilometrów do pokonania. Zbliża się także perspektywa budowy przywołanej na wstępie obwodnicy Pilzna.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w lipcu, GDDKiA otworzyła oferty w przetargu na jej realizację.