Partner serwisu
Drogi i autostrady

Rytlewski: System „optymalizuj i buduj” ma dobre i złe strony

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
03-11-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Rytlewski: System „optymalizuj i buduj” ma dobre i złe strony
fot. Transprojekt Gdański
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaczęła ogłaszać przetargi w nowym zmodyfikowanym systemie, który polega na tym, że wykonawca, który wygrywa przetarg ma za zadanie dostosowanie istniejącego projektu inwestycji i następnie wykonanie robót budowlanych zgodnie ze zoptymalizowanym projektem. Marek Rytlewski, dyrektor firmy projektowej Transprojekt Gdański, uważa, że nowa „moda” panująca w GDDKiA ma swoje wady i zalety.

– Z jednej strony jestem przekonany, że dobre biuro projektów, a do takich zaliczam Transprojekt Gdański, poradzi sobie z konkurencją, przecież rozsądni wykonawcy nie wybierają projektantów kierując się wyłącznie kryterium najniższej ceny – mówi dyrektor.

 

Z drugiej strony, obserwuję niepokojące zjawisko, spowodowane zarówno inwestycjami „projektuj i buduj” jak i „optymalizuj i buduj”. Mianowicie, niektóre firmy wykonawcze przejmują biura projektów lub budują komórki projektowe w swoich strukturach. Na dłuższą metę taki proceder jest niebezpieczny dla Inwestorów – ocenia Marek Rytlewski.

 

Przyznaje on, że znane są mu przypadki, gdy podobne „twory” będące w całkowitej zależności wobec wykonawcy, składały oferty projektowe absolutnie poniżej kosztów. – W ten sposób niezależny konsulting jest poważnie zagrożony. Zwracam na to uwagę inwestorów, analizujcie Wasze pomysły na realizację dużych kontraktów również pod tym kątem – apeluje dyrektor Transprojektu Gdańskiego.

 

– Jeżeli chodzi o samą ideę kontraktów „projektuj i buduj” oraz „optymalizuj i buduj” pozostaję konserwatystą, jestem zwolennikiem zasady najpierw projekt, oczywiście zamówiony i odebrany przez profesjonalistów, a potem budowa – mówi Marek Rytlewski.

 

– Optymalizacja kosztów inwestycji nie powinna polegać na „wrzuceniu kamyka do ogródka wykonawcy” na 8-10 miesięcy przed rozpoczęciem prac. Już wiemy, że tak, jak w wielu cywilizowanych krajach, przygotowanie inwestycji powinno trwać 3-4 razy dłużej niż budowa, w wykorzystaniu tego czasu i we współpracy z kompetentnym Inwestorem (m.in. referaty sprawdzające, opinie naukowe itp.) należy szukać optymalizacji kosztów. Przerzucanie odpowiedzialności i ryzyk jest oczywiście wygodne dla zamawiających ale czy to jest podążanie drogą postępu? – pyta Marek Rytlewski.

 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Znów problem z modernizacją CMK. Cztery przetargi unieważnione

Intermodal i logistyka

Pociągi na rzeszowskie lotnisko Jasionka nie dowiozą na wszystkie odloty

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Znów problem z modernizacją CMK. Cztery przetargi unieważnione

Intermodal i logistyka

Pociągi na rzeszowskie lotnisko Jasionka nie dowiozą na wszystkie odloty

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5