Rynek Infrastruktury
W projekcie uchwały do załącznika nr 1a mają trafić dwa zadania dotyczące Marek. Pierwsze to budowa drogi S8 na odcinku od ulicy Piłsudskiego w Markach do węzła Drewnica wraz z węzłem. Odcinek ten będzie miał 2,2 km długości, a jego realizacja pochłonie według szacunków 302 mln 351 tys. zł.
Drugie zadanie, które znajdzie się w załączniku 1a to budowa drogi S8 z Radzymina do Marek, która będzie stanowić obwodnicę tej drugiej miejscowości. Obejście Marek będzie miało 13,9 km długości. Koszt jego budowy to według prognoz 826 mln 699 tys. zł.
Rada Ministrów uzasadnia swoją decyzję o przeniesieniu zadań tym, że obwodnica Marek będzie służyć jako trasa wylotowa z Warszawy na Białystok i w kierunku przejścia granicznego w Budzisku. Dzięki powstaniu drogi zabudowane tereny Marek będą uwolnione od uciążliwego ruchu, w tym tranzytowego. Obecnie przez Marki przejeżdża ponad 56,8 tys. pojazdów na dobę, wliczając w to 3,5 tys. ciężarówek.
Dzięki budowie obwodnicy Marek poprawi się spójność sieci drogowej. Realizacja tego zadania w połączeniu z pozostałymi odcinkami drogi S8, które już powstały lub są budowane, sprawi, że powstanie jednolity ciąg komunikacyjny od północnej obwodnicy Warszawy od węzła A2 i S8 w Konotopie do wybudowanej we wcześniejszych latach obwodnicy Radzymina.
Rada Ministrów uzasadnia, że obwodnica Marek oddzieli ruch tranzytowy od lokalnego, ułatwi obsługę komunikacyjną Marek, Ząbek, Zielonki, Kobyłki, Wołomina i Radzynia. Ponadto ruch przeniesie się na tereny niezabudowane, zminimalizowany zostanie negatywny wpływ transportu na środowisko poprzez zastosowanie narzędzi ochrony przyrody.
Do 6 lipca tego roku treść projektu uchwały jest w konsultacjach. Oznacza to, że niedługo powinien on zostać przyjęty i obwodnica Marek znajdzie się w załączniku 1a programu budowy dróg krajowych i jej powstanie przyspieszy się.