fot. JoshuaDavisPhotography, commons.wikimedia.org, CCA
Kilkanaście samorządów zobowiązanych do utrzymania starych dróg krajowych podpisało w Pobiedziskach apel do Trybunału Konstytucyjnego, w którym zwrócono uwagę na problemy związane z bezpieczeństwem na przejętych drogach oraz ich utrzymaniem.
Problem nasilił się wraz ze zintensyfikowaniem budowy nowych dróg ekspresowych w Polsce. Nowe trasy miały zastąpić istniejące drogi krajowe, które zgodnie z prawem stawały się drogami gminnymi. Na samorządy spadł ciężar utrzymania szerokich tras, będącymi wciąż ważnymi węzłami komunikacyjnymi.
Drogi krajowe wykańczają finansowo gminy
„Budżety gmin, a także możliwości organizacyjne nie pozwalają w pełni wywiązać się ze swoich obowiązków przez samorządy. Szczególnie w okresie zimowym widoczne jest to, że drogi krajowe przekazane gminom nie mogą być utrzymane w dotychczasowym standardzie utrzymania zimowego, co rodzi sprzeciw społeczności lokalnej, użytkowników ruchu drogowego, a nadto zagraża bezpieczeństwu, zdrowiu i życiu wszystkich uczestników ruchu drogowego” – czytamy w apelu.
Autorzy apelu podkreślają, że budżety gmin nie są w stanie udźwignąć finansowo nałożonego na nie obowiązku. Samo utrzymanie dawnych dróg krajowych to coroczne wielomilionowe wydatki. Co więcej, trasy te na wielu fragmentach nie były remontowane nawet kilkadziesiąt lat i nie zostały przekazane samorządom w stanie technicznym, który gwarantowałby zachowanie standardów bezpieczeństwa.
Ekspresówki nie pozwalają odetchnąć
Autorzy apelu zwracają uwagę na to, że wbrew zapewnieniom, nowo powstałe drogi ekspresowe nie odciążyły starych dróg krajowych w pożądanym stopniu. W dalszym ciągu drogami tymi poruszają się samochody ciężarowe, a ich ruch wręcz uległ zwiększeniu od momentu uruchomienia systemu viaTOLL.
„Na starych drogach krajowych nadał odbywa się ruch o natężeniu często kilkunastu tysięcy samochodów na dobę. Drogi te służą także mieszkańcom naszych gmin, ale nie mają z pewnością znaczenia lokalnego, gdyż korzystają z nich rzesze mieszkańców całych regionów” – czytamy w apelu.
Samorządy będą walczyć
Negatywnym zjawiskiem związanym ze zmianą statusu dawnych dróg krajowych na gminne jest to, że gminy zostają pozbawione możliwości wnioskowania o środki rządowe lub dofinansowanie z funduszy unijnych na remonty i modernizację dróg. „Nasze gminy nie mogą być beneficjentami tych środków, gdyż są one formalnie zarezerwowane dla dróg o kategorii wyższej niż gminna, mimo iż w rzeczywistości z racji położenia i natężenia ruchu przekazane nam drogi winny być traktowane jak wojewódzkie. Nie ustaniemy w działaniach, póki nie osiągniemy celu, jakim jest zapewnienie obrony praw, w tym do bezpieczeństwa, także finansowego naszym mieszkańcom” – kończą swój apel samorządowcy.
Podczas konferencji, na której podpisano apel, wystosowano również prośbę do marszałka województwa wielkopolskiego, by województwo przejęło dawną drogę krajową nr 5 i zaliczyło ją do kategorii dróg wojewódzkich.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.