GDDKiA rozstrzygnęła pierwszy przetarg, w którym oczekuje od wykonawcy wykorzystanie metodyki BIM na każdym etapie realizacji inwestycji. Wykonawcą wybranym w trybie dialogu konkurencyjnego jest Skanska. Ma wybudować obwodnicę Zatora.
To ma być pilotażowy projekt, w którym inwestor – na stosunkowo niedużym zadaniu – przetestuje BIM (z ang. Building Information Modeling) w inwestycjach drogowych. Do „testów” wybrano obwodnicę miejscowości Zator w ciągu drogi krajowej nr 28. Z uwagi na nietypowy charakter przetargu zdecydowano się na wykorzystanie dialogu konkurencyjnego.
W wyniku procedury wybrano firmę Skanska. Wykonawca złożył ofertę o wartości 78,6 mln zł. Za tę kwotę ma zbudować 2,1 km drogi krajowej, która ominie miasto od strony południo-zachodniej.
W przetargu swoje oferty cenowe złożyły także konsorcjum Strabag i Strabag Infrastruktura Południe oraz Mostostal Warszawa. Na wcześniejszym etapie w procedurze uczestniczyło sześć firm.
Obwodnica zostanie poprowadzona nowym śladem od ronda na skrzyżowaniu DK-44 i DW-781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK-28 (ul. Wadowicka). Będzie drogą jednojezdniową klasy GP z jednym pasem ruchu w każdym kierunku.
W ramach inwestycji wykonawca rozbuduje także fragmenty ul. Wadowickiej, ul. Gen. Sikorskiego, ul. Bugajskiej oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera. Wybuduje także drogi gminne do obsługi terenów przyległych. Przewidziano także dwa przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów. Powstaną jedno przejście i dla zwierząt oraz trzy przepusty. Zaplanowano również dwa stawy kompensacyjne i ekrany akustyczne.
Planowana do zastosowania przy tym przedsięwzięciu metodyka BIM, w którym wykorzystywane jest wspólne środowisko danych na każdym etapie – od projektu po utrzymanie i eksploatację, z wykorzystaniem trójwymiarowych modeli obiektów budowlanyc h. Choć z BIM korzysta wielu wykonawców, publiczny inwestor po raz pierwszy zdecydował się wprowadzić taki wymóg do realizacji inwestycji drogowej. Obwodnica Zatora, została uznana za odpowiednią do pilotażu z uwagi m.in. na to, że zawiera elementy typowe dla zadań tego inwestora, tj. biegnie nowym śladem i obejmuje zarówno zadania drogowe, mostowe, jak i instalacyjne z innych zakresów.
Jak podaje GDDKiA, obwodnica Zatora będzie jednocześnie pierwszą w małopolskim oddziale GDDKiA, gdzie wykorzystany będzie Elektroniczny Dziennik Budowy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.