Do 2027 r. GDDKiA chce zmodernizować całą południową część drogi krajowej nr 91 na Śląsku. Kierowcy korzystają już z 10 km przebudowanej drogi.
Obecnie GDDKiA zarządza dwoma odcinkami DK91. Północny, o długości 21,8 km, zaczyna się na granicy województw łódzkiego i śląskiego i biegnie aż do północnych granic Częstochowy. Południowy ciąg dawnej gierkówki o długości 40,8 km, biegnie od południowej granicy Częstochowy do węzła Podwarpie na S1.
Do 2027 r. GDDKiA chce zmodernizować całą południową część drogi krajowej nr 91 na Śląsku. Kierowcy korzystają już z 10 km przebudowanej drogi. Pierwszy, 5-kilometrowy odcinek Nowa Wieś - Zawada udostępniony został kierowcom w listopadzie 2023 r., drugi pomiędzy Markowicami a Brudzowicami w lipcu br. Na kolejnych trzech odcinkach (Częstochowa - Nowa Wieś, Siedlec Duży - Koziegłowy, Zawada - Siedlec Duży) o łącznej długości blisko 14,5 km prowadzone są prace.
Dla pierwszych dwóch odcinków terminy umowne wskazują na zakończenie prac jeszcze w tym roku. Jednak wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców i podpisaniu ewentualnych aneksów do umów. Natomiast zakończenie prac dla odcinka Zawada - Siedlec Duży przypada w marcu 2026 r.
Z kolei dla odcinka Koziegłowy - Markowice o długości 5,3 km została już wykonana dokumentacja projektowa. Dla odcinków Siewierz - Podwarpie oraz Brudzowice - Siewierz o łącznej długości 11,1 km trwa jeszcze projektowanie.
ODCINKI W REALIZACJI
Częstochowa - Nowa Wieś
Przebudowę ponad 4,6-kilometrowego odcinka firma PORR wyceniła na ponad 95 mln zł. Umowa została podpisana 25 lipca 2023 r. z terminem zakończenia prac przypadającym na koniec listopada 2024 r. Początek odcinka zlokalizowany jest na granicy Częstochowy i Wrzosowej, a jego koniec na wysokości stacji paliw przed skrzyżowaniem z ulicami Południową i Handlową w Poczesnej.
Obecnie na wyłączonej z ruchu jezdni w kierunku Częstochowy wykonawca prowadzi prace związane z rozbiórką istniejącej konstrukcji drogi, wymianą i wzmocnieniem gruntu, ułożeniem kolejnych warstw konstrukcyjnych, budową kanału technologicznego. Montuje też przepusty rurowe oraz wykonuje kanalizację deszczową, która przejmie wody opadowe i roztopowe z pasa drogowego drogi krajowej. Zgodnie z obowiązującą organizacją, ruch dwukierunkowy pojazdów odbywa się na jezdni w kierunku Katowic, a w związku z wprowadzonymi ograniczeniami w dostępności na skrzyżowaniach drogi krajowej z drogami poprzecznymi wyznaczone zostały objazdy.
Siedlec Duży - Koziegłowy
Wartość umowy z 25 lipca 2023 r. z firmą PORR to ponad 81 mln zł za przebudowę ponad 4,4-kilometrowego odcinka. Jego początek zlokalizowany jest ponad 100 metrów za ul. Leśną w Siedlcu Dużym, a koniec około 600 m przed skrzyżowaniem z ul. Lipową w Koziegłowach.
W październiku ub.r. wprowadzona została tymczasowa organizacja ruchu. Zamknięto jezdnię w kierunku Częstochowy na odcinku 4 km, pomiędzy skrzyżowaniami w Siedlcu Dużym (skrzyżowanie DK91 z ul. Jana Pawła II) i w Koziegłowach (skrzyżowanie DK91 z DW789). Rozbierana jest stara nawierzchnia, a ruch dwukierunkowy pojazdów odbywa się na jezdni w kierunku Katowic. Zaawansowanie rzeczowe na tym odcinku osiągnęło 5 procent.
Zawada - Siedlec Duży
W lutym 2024 r. podpisana została umowa na przebudowę 5,5 km odcinka DK91 pomiędzy Zawadą a Siedlcem Dużym. Przebudowę w 18 miesięcy (bez okresów zimowych) za ponad 119 mln zł wykona konsorcjum firm NDI oraz NDI Sopot. Tym samym termin zakończenia prac przypada na marzec 2026 r. Wykonawca zakończył już prace związane z usunięciem zieleni kolidującej z inwestycją oraz dokonał rozbiórki istniejącej nawierzchni asfaltobetonowej.
Obecnie na wyłączonej z ruchu jezdni w kierunku Częstochowy prowadzone są prace związane z rozbiórką kolejnych warstw istniejącej konstrukcji drogi, wykonywane są wykopy pod koryto drogi, trwa także wzmocnienie podłoża oraz warstwy mrozozoochronnej.
Równolegle realizowane są prace w zakresie nowych przepustów oraz wykonywana jest kanalizacja deszczowa, kanał technologiczny oraz przebudowy na kolidującej z inwestycją infrastrukturze obcej. Zgodnie z obowiązującą organizacją ruch dwukierunkowy pojazdów odbywa się na jezdni w kierunku Katowic.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.