Wiosną 2026 roku powinny się zakończyć prace związane z przebudową drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy Rudy Śląskiej i Mikołowa do granicy Rybnika z gminą Czerwionka-Leszczyny. W ramach postępu prac, kolejne fragmenty jezdni są zamykane, na wielu trzeba jeździć wahadłowo. Finalnie kierowcy odczują istotną poprawę.
To duża inwestycja realizowana przez Strabag Infrastruktura południe na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Obejmuje 24 km drogi i kosztuje 343,6 mln zł. W ramach inwestycji przebudowywana jest droga łącząca Rybnik z autostradą A1 i konurbacją górnośląską.
Wyświetl większą mapę
Droga była w złym stanie technicznym, ze zdegradowana nawierzchnią niesprawnym odwodnieniem i brakiem separacji ruchu samochodowego od pieszego i rowerowego.
Kontrakt na przebudowę drogi został zawarty w lipcu ub.r. Obecnie – jak podał inwestor – realizowane są różne zakresy prac: przebudowywane są sieci energo- i teletechnicznych, budowane kanały technologiczne na potrzeby oświetlenia ulicznego, trwa także przebudowa kanalizacji sanitarnej, rozbiórka chodników, zjazdów i krawężników. W niektórych miejscach rozebrane zostały dotychczasowe warstwy i układana jest podbudowa z kruszywa i podbudowa bitumiczna. Trwa przebudowa gazociągów, budowa nasypu pod konstrukcję drogi, montaż przepustów. Wykonawca realizuje także most nad Potokiem Chudowskim.
W miarę postępu prac, wykonawca zamyka kolejne fragmenty jezdni, a na wielu odcinkach przebudowywanej drogi ruch lokalny odbywa się wahadłowo.
Docelowo droga będzie dostosowana nacisku 11,5 t/oś. Zmieni się geometria skrzyżowań, przebudowane zostaną chodniki, powstaną także drogi rowerowe lub ciągi pieszo-rowerowe. Będą nowe zatoki autobusowe, a na przystankach wykonane zostaną krawężniki przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zaplanowano także przebudowę przepustów i obiektów mostowych.
Na przebudowywanym odcinku zastosowana będzie tzw. cicha nawierzchnia oraz inteligentny system sygnalizacji świetlnej, dostoswany do natężenia ruchu. Przejścia przez jezdnię zostaną dodatkowo doświetlone, a w niektórych miejscach powstaną azyle dla pieszych.
Jak przypomina inwestor, inwestycja częściowo realizowana jest na obszarze występowania szkód górniczych, co powoduje konieczność stosowania odpowiednich technologii.