Do 2028 roku GDDKiA planuje przebudować drogę krajową nr 91, czyli tzw. gierkówkę na trasie między Częstochową a węzłem Podwarpie drogi ekspresowej S1. Spośród 8 odcinków planowanych do realizacji dwa już zostały zrealizowane, a trzy kolejne są w trakcie przebudowy.
Na terenie woj. śląskiego DK-91 liczy blisko 63 km. Jedna trzecia tej trasy (21,8 km) biegnie od Częstochowy na północ, pozostała cześć (40,8 km) na południe od tego miasta. To część południowa, od Częstochowy do S1 jest w trakcie modernizacji. GDDKiA zapowiada, że cały przebieg zyska nowa jakość do roku 2028.
fot. GDDKiA
Do tej pory udało się zakończyć modernizacje 10 km trasy. To odcinki Nowa Wieś - Zawada (5 km), z którego kierowcy korzystają od listopada 2023 r. oraz Markowice – Brudzowice gotowy od lipca 2024 r.
Roboty w toku
Na kolejnych trzech odcinkach trwają prace. Odcinek Zawada – Siedlec Duży (5,5 km) od wiosny 2024 r. jest modernizowany przez konsorcjum NDI oraz NDI Sopot. Obecnie zaawansowanie prac wynosi ok. 60 proc. Udostępniona została jezdnia w kierunku Częstochowy, a roboty przeniosły się na tę w stronę Katowic.
Kierowcy powinni skorzystać z przebudowanego odcinka przed końcem tego roku, przy czym prace mogą być jeszcze kontynuowane do 16 marca 2026 r.
Fragment Siedlec Duży – Koziegłowy od lata 2023 realizuje Porr. To 4,4 km. Obecnie zaawansowanie wynosi 60 proc. a ruch w obu kierunkach odbywa się po warstwie wiążącej jezdni w kierunku Częstochowy. Wykonawca przebudował konstrukcję tej jezdni wraz z warstwą wiążącą, musi jeszcze wykonać warstwę ścieralną i roboty wykończeniowe.
Na jezdni w kierunku Katowice wykonywana jest nowa konstrukcja drogi, ekrany akustyczne oraz kanalizacja deszczowa. Powstanie nowe oświetlenie, sygnalizacja świetlna, zostaną także przebudowane inne sieci.
W przypadku tego odcinka termin realizacji został wydłużony – powodem były prace dodatkowe związane z koniecznością rozebrania istniejących nawierzchni klinkierowych, gruntów skalistych oraz niekorzystnych warunków podłoża gruntowego – poinformował inwestor. Finału należy się spodziewać pod koniec tego roku.
Ten sam wykonawca modernizuje odcinek Częstochowa – Nowa Wieś. To 4,6 km, które są w realizacji od lata 2023 r. Zaawansowanie to 60 proc. W styczniu ruch został przełożony na jezdnię w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego, a obecnie wykonawca prowadzi rozbiórkę istniejącej konstrukcji drogi oraz roboty ziemne na jezdni w kierunku Katowic.
Także i tu konieczny był aneks terminowy – na razie termin ukończenia został przedłużony do maja 2025 r., ale wiadomo, ze wykonawca zamierza złożyć kolejne roszczenia – chce przedłużenia terminu realizacji prac do I kwartału 2026 r. Inwestor przewiduje, że kierowcy wjada na przebudowany odcinek pod koniec 2025 r.
Czekają na przetarg
Na decyzję o finansowaniu i ogłoszenie przetargu czeka 5,3-kilometrowy odcinek Koziegłowy – Markowice. Fragment jest już zaprojektowany i ma decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. GDDKiA planuje ogłosić przetarg w III kwartale tego roku.
Dwa odcinki są jeszcze przed ogłoszeniem przetargu budowlanego. To Brudzowice – Siewierz (ponad 4 km), dla którego projekt budowlany i wykonawczy zostały już opracowane i trwa oczekiwanie na decyzję ZRID, a także Siewierz – Podwarpie (6,9 km), który ma już pozwolenie budowlane.
W obu przypadkach przetarg może być ogłoszony w przyszłym roku. Realizacja planowana jest na lata 2025-2028.