Słowackie Ministerstwo Transportu wspólnie z Krajową Spółką Drogową przekazało plac budowy pierwszego z trzech odcinków autostrady D3 Kysuce. Oznacza to rozpoczęcie budowy najbardziej wysuniętego na północ odcinka tej drogi. Roboty ruszają na fragmencie Oščadnica – Čadca, Bukov II.
Będzie to najbardziej skomplikowany ze wszystkich odcinków D3, ponieważ zostanie wykopana nowa nitka tunelu Horelica. Odcinek będzie miał 5,3 km długości w półprofiu, a poza tunelem będzie posiadał również miejsce odpoczynku dla podróżnych, centrum administracyjno-konserwacyjne, korytarz migracyjny dla dzikich zwierząt i wreszcie 21 mostów.
Krajowa Spółka Drogowa planuje przekazać teren budowy pozostałych odcinków w niedalekiej przyszłości. Cała arteria Kysuce D3 będzie miała 26 km i łącznie obejmie blisko 60 mostów, trzy węzły oraz 40 km ekranów akustycznych. Cena za budowany odcinek to 230,4 mln euro, czyli około 969 mln zł, a cała droga będzie kosztować 890 mln euro (3,743 mld zł). Większość kwoty będzie jednak pokryta ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Słowackiego.
– Rozbudowa całej autostrady D3 w Kysucach spowoduje, że część samochodów osobowych i ciężarowych zostanie przeniesiona z obecnej drogi pierwszej klasy. Znaczne zmniejszenie liczby ciężarówek ucieszy szczególnie mieszkańców gmin Oškerda, Radoľa, Povina i Kysucký Lieskovec – powiedział powiedział Filip Macháček, dyrektor generalny NDS.
Według dostępnych analiz, w gminie Oškerda, po ukończeniu drogi Kysuce D3, można spodziewać się nawet 12 000 mniej samochodów osobowych i 6000 mniej ciężarówek korzystających z drogi I/11. W pozostałych wymienionych gminach spadek ruchu pasażerskiego wynosi około 7000 i około 5000 w ruchu towarowym na dobę. Jednocześnie Kysuce D3 znacznie ułatwi życie przyszłym użytkownikom trasy, oszczędzając czas podróży, zwłaszcza w godzinach szczytu porannego i popołudniowego.
Będzie to ważne również z perspektywy Polaków, ponieważ najbardziej wysunięta na północ słowacka autostrada położona jest przy granicy z Polską i Czechami oraz stanowi część europejskiego szlaku.
– Jest to ważna inwestycja na Słowacji, która jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i usprawni połączenie Słowacji z Czechami i Polską. Projekt ten stanowi ważny element rozwoju transportu regionalnego, który poprawi standard życia mieszkańców nie tylko w okolicy, skróci czas spędzany w samochodach i zwiększy bezpieczeństwo na drogach. Ponadto budowa odcinka autostrady wzmocni siłę gospodarczą regionu, rozwinie potencjał wzrostu zatrudnienia i zwiększy jego konkurencyjność. Ten projekt jest przykładem tego, jak wspieranie projektów w regionach jest ważnym elementem rozwoju całej Europy – oznajmił Radim Dvořák, zastępca dyrektora Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej na Słowacji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.