Partner serwisu
Drogi i autostrady

Spektakularny montaż mostu na Wieprzy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
30-11-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Promostal

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Spektakularny montaż mostu na Wieprzy
fot. Promostal
Sześć tygodni przygotowań i trzy godziny precyzyjnej operacji ustawiania łuku nad rzeką Wieprzą – Promostal z Czarnej Białostockiej zakończył montaż konstrukcji mostu w Darłowie. Będzie on częścią obwodnicy tego miasta.

Prace nad konstrukcją przebiegały w trzech etapach: począwszy od ustawienia konstrukcji tymczasowej, poprzez prefabrykację w zakładzie w Promostalu i zespawanie konstrukcji w całość w Darłowie, po jej montaż na żelbetowych przyczółkach, który odbył się w ubiegłym tygodniu.

Operację montażu blisko 300-tonowej konstrukcjipoprzedziło sześć tygodni przygotowań. Kilka ostatnich dni zajęło składanie i balastowanie dźwigu, przywiezionego na plac budowy w częściach przez 30 tirów, operacje zaczepienia zawiesi linowych i trawersy oraz przygotowanie drogi dojazdowej.

– Przy pomocy żurawia o udźwigu 600 ton podnieśliśmy łuk nad rzeką – opowiada Miroslava Gerasimovic z Promostalu , inżynier budowy. – Waga samego łuku to 130 ton, 170 ton waży konstrukcja podestu. W sumie całość prac nad montażem trwała półtora miesiąca.

Sama operacja trwała trzy godziny, a uczestniczyło w niej kilkunastu pracowników Promostalu. Przedsięwzięciu przyglądali się okoliczni mieszkańcy.

– Niespodzianek nie było, łuk zachował się dokładnie tak, jak zostało to wyliczone – opowiada kierownik projektu Piotr Szneider z Promostalu. Odkształcenie konstrukcji od ciężaru własnego wyniosło 11cm, przy zakładanych 12cm. Po niewielkich korektach ustawienia łuku, konstrukcja została trwale połączona z podporami, następnie zawieszono cięgna.

 

Postawienie łuku w przyczółkach było możliwe dzięki pomocy straży pożarnej z Darłowa, która pomagała pracownikom podlaskiej spółki przy wypompowywaniu wody napływającej do wykopu.

– Obecnie trwają prace przy zespawaniu podestów konstrukcji nad rzeką, co pozwoli nam na ostateczny pomiar geodezyjny konstrukcji, a następnie finalne naprężenie cięgien – dodaje Piotr Szneider. – Jednocześnie szykujemy się do rozbiórki konstrukcji tymczasowej nad rzeką oraz konstrukcji wsporczej pod łuk. Jeśli pogoda pozwoli zakończymy również poprawki malarskie na podestach – mówi.

Most w Darłowie – zdaniem kierownikaprojektu - to stosunkowo lekki most, ale o nietypowej, łukowej konstrukcji, gdzie głównym elementem jest poprzecznica, nie zaś podłużnica. Rozpiętość konstrukcji to 48 m (44 m nad rzeką). Jej szerokość wynosi 8 m, a wysokość – około 20 m. Światło pomiędzy lustrem wody a mostem wyniesie 3,5 m, więc będą mogły przepływać pod nim duże jachty.

Stalowy most nad Wieprzą będzie elementem obwodnicy Darłowa. Przedmiotem umowy zawartej przez Promostal z generalnym wykonawcą - konsorcjum firm Wrobis ze Szczecina i Infrabud z Koszalina, jest m.in. prefabrykacja konstrukcji stalowej mostu, wykonanie zabezpieczenia antykorozyjnego, dostarczenie elementów konstrukcji na miejsce budowy, jej zespawanie i montaż. Wartość kontraktu przekracza 3 mln zł, a inwestorem jest Wojewódzki Zarząd Dróg w Koszalinie.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5