Rynek Infrastruktury
Po latach wzrostów na rynku budowlanym, w 2012 roku nastąpiła zmiana trendu na spadkowy. Jak przewidują eksperci PMR, wszystko wskazuje na to, że większe tąpnięcie wartości produkcji budowlanej będzie miało miejsce w bieżącym roku.
Głównych przyczyn spadku należy szukać w sektorze budownictwa inżynieryjnego, gdzie występuje duże wyhamowanie w drogownictwie. Ponadto, nakładają się na to opóźnienia w inwestycjach energetycznych.
Sytuacja branży budowlanej w 2012 roku przełożyła się na niekorzystne wyniki finansowe wielu firm wykonujących kontrakty drogowe oraz upadłości części z nich. Kłopoty generalnych wykonawców przełożyły się na problemy podwykonawców. To spowodowało, że z rynku zniknęło ponad 12,5 tys. małych podmiotów zatrudniających do 10 osób.
Jak wynika z raportu, obecna słaba kondycja finansowa firm może utrudnić lub wręcz uniemożliwić udział w wielu przetargach. Przedsiębiorstwa będą musiały poradzić sobie z wewnętrznymi restrukturyzacjami, o ile liczą na udział w zyskach z kolejnych oczekujących na realizację inwestycji.
Okres do 2015 roku ma być etapem przejściowym między budżetami unijnymi. Do końca tego czasu powinno się udać rozliczyć przedsięwzięcia finansowane z poprzednich programów UE, a w 2014 roku ruszy realizacja inwestycji finansowanych z nowej puli środków.
W segmencie drogowym część inwestycji już oczekuje na przetargi. Jeżeli będą one dobrze przygotowane pod względem formalnym, to wraz z dostępem do nowych środków unijnych, ich realizacja ruszy w 2014 roku.