Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg na realizację obwodnicy Białobrzegów w przebiegu drogi krajowej nr 8 w systemie “projektuj i buduj”. Za najbardziej korzystną uznana została oferta złożona przez Strabag, który wycenił realizację 3,5-kilometrowego odcinka na niespełna 182 mln zł. Jeśli nie wpłyną odwołania, wkrótce możliwe będzie podpisanie umowy.
Planowany w Polsce układ dróg szybkiego ruchu przewiduje, że Białystok z drogą ekspresową S61, prowadzącą na Litwę, połączą aż dwie kolejne drogi ekspresowe – S8 w kierunku Suwałk przez Augustów oraz S16 w kierunku Ełku przez Grajewo. Choć bliższa jest perspektywa realizacji drugiej z wyżej wymienionych tras, już dziś Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje budowę kilku obwodnic w przebiegu drogi krajowej nr 8, które w przyszłości po rozbudowie będą mogły stać się fragmentem drogi ekspresowej S8. Mowa o obwodnicach Suchowoli, Sztabina i Białobrzegów.
W przypadku obwodnic Suchowoli i Sztabina podpisano już umowę z Budimeksem na ich realizację w systemie “projektuj i buduj”. Wszystko wskazuje na to, że już niedługo nastąpi to również w odniesieniu do obwodnicy Białobrzegów. GDDKiA rozstrzygnęła bowiem
przetarg, który został ogłoszony w ubiegłym roku w listopadzie. Za najkorzystniejszą została uznana oferta złożona przez Strabag, który wycenił zaprojektowanie i wybudowanie 3,5-kilometrowego fragmentu na niespełna 182 mln zł. Tym samym w przypadku braku odwołań możliwe będzie podpisanie umowy z wykonawcą – po kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Jak wskazuje GDDKiA, o wyborze wykonawcy przesądziła cena – w przypadku kryteriów pozacenowych wszystkie podmioty ubiegające się o zamówienie zadeklarowały maksymalne wartości.
W przetargu oferty złożyło łącznie sześć podmiotów, przy czym trzy zmieściły się w budżecie zamawiającego, który został określony na kwotę blisko 219 mln zł. Najdroższą ofertę złożył Mostostal Warszawa – jej wartość wyniosła blisko 268 mln zł. Kontrakt powinien zostać zrealizowany w terminie 39 miesięcy, począwszy od dnia jego zawarcia, przy czym w fazie robót budowlanych nie zostaną uwzględnione sezony zimowe. Tym samym obwodnica Białobrzegów powinna zostać udostępniona kierowcom już w 2028 roku.
Nowa trasa, licząca blisko 3,5 kilometra długości, umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Białobrzegów, co przełoży się na poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego, jak również zwiększenie standardu życia społeczności lokalnej. Fragment powstanie w standardzie drogi głównej ruchu przyspieszonego, co oznacza, że parametry w zakresie nośności umożliwią przenoszenie obciążeń rzędu 11,5 tony na oś, natomiast szerokość pasa ruchu wyniesie 3,5 metra. Na trasie powstanie szereg obiektów inżynieryjnych, w tym 900-metrowa estakada nad Kanałem Augustowskim i rzeką Nettą.
Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. Oprócz wspomnianych obwodnic Suchowoli i Sztabina w przebiegu drogi krajowej nr 8 planowana jest również budowa obwodnicy Zambrowa w ciągu dróg krajowych nr 63 i 66, a także wzbudzającej duże kontrowersje
obwodnicy Augustowa w przebiegu drogi krajowej nr 16.