Litwini zakończyli przebudowę głównego połączenia z Wilna w kierunku Niemenczyna i Święcian, czyli tzw. Autostrady Niemenczyńskiej. Modernizację przeszedł 5,7-kilometrowy odcinek od ulicy Kairėnų do granic Wilna. Drogę poszerzono z dwóch do czterech pasów ruchu, a także utworzono ciąg pieszo-rowerowy.
Dzięki temu zadaniu, Wilno i Niemenczyn są wreszcie połączone ciągłą, czteropasmową drogą. Inwestycja za 26,18 mln euro rozpoczęła się w marcu 2024 roku i była realizowana przez AB Eurovia Lietuva.
Strategiczna droga dla stolicy
Jak przekazał minister transportu i komunikacji na Litwie Juras Taminskas, otwarta droga nie tylko łączy dwa miasta, ale też jest nowocześniejszym, bezpieczniejszym i bardziej zróżnicowanym szlakiem transportowym dla całego regionu, stanowiąc strategiczne połączenie dla codziennego ruchu, jak i dla przemieszczania się w sytuacjach kryzysowych.
– Od wielu lat autostrada niemenczyńska jest nie tylko jednym z najbardziej intensywnych, ale i najbardziej wypadkowych odcinków Wilna. Jest to również jedna z dróg ewakuacyjnych z dróg wileńskich. Poszerzenie jezdni z dwóch do czterech pasów ruchu przyczynia się do zmniejszenia korków i liczby wypadków, a wybudowana wysokiej jakości ścieżka rowerowa tworzy bezpieczne połączenie ścieżek rowerowych w tym kierunku – dodał mer Wilna, Valdas Benkunskas.
Prace pod ruchem
Przebudowany odcinek obejmuje trzy ulice łącznikowe, pięć skrzyżowań z sygnalizacją świetlną oraz rondo na ulicy Balžio. Wybudowano również trzy przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną, oświetlenie uliczne oraz oświetlenie ścieżek dla pieszych i rowerzystów.
Dodatkowo, dla zapewnienia wygodniejszych połączeń komunikacji miejskiej, wyremontowano istniejące przystanki autobusowe, a na przebudowanym odcinku zainstalowano nowe. Dla zapewnienia komfortu okolicznym mieszkańcom, wybudowano ekrany dźwiękochłonne. Na całym odcinku wybudowano też ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 4,5 m.
Artūras Prichodka, prezes zarządu AB Eurovia Lietuva, poinformował, że specyfika projektu wymusiła poszukiwanie nowych rozwiązań i efektywnych metod planowania prac.
– Ze względu na duże natężenie ruchu na tym odcinku, zwróciliśmy szczególną uwagę na organizację ruchu i zapewnienie bezpieczeństwa. Zależało nam na tym, aby prace przebiegały nie tylko szybko i sprawnie, ale także bez zakłóceń w ruchu. W tym celu zainstalowano tymczasowe ronda, zrezygnowano z sygnalizacji świetlnej regulującej ruch, a prace prowadzono etapami – objaśnił.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.