Rynek Infrastruktury
Czesław Renkiewicz wniosek przyjął ale nie odpowiedział czy drogę zamknie czy nie. W piątek prezydent spotka się w Warszawie z dyrektorem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Od tego spotkania będzie zależało jaka będzie decyzja prezydenta w sprawie "nocnego zakazu".
– Panie Prezydencie, 7 tys. mieszkańców Suwałk żyje w ciągle przekroczonych normach hałasu. 45 tys. Suwalczan jest narażonych na hałas dobiegający z krajowej ósemki. Zwracamy się do Pana jako przedstawiciele większości mieszkańców Suwałk. Drogę trzeba zamknąć! I tak nikt już nie daje nam nadziei, że obwodnica Suwałk powstanie. A ludzie chcą w Suwałkach żyć w godziwych warunkach – tak uzasadnił wystąpienie Komitetu Stanisław Kulikowski, szef Obywatelskiego Komitetu Wspierania Budowy Obwodnicy Suwałk.
Pismo Komitetu wzywajcie do wprowadzenia nocnego zakazu wjazdu ciężarówek do miasta ma związek z tym, że mimo wieloletnich starań suwalskiego samorządu w sprawie budowy obwodnicy Suwałk, nie przyniosły spodziewanych efektów.
„Wszystkie nasze argumenty, logiczne, oparte o rzeczywisty stan rzeczy, pokazujące w sposób oczywisty konieczność niezwłocznego zbudowania obwodnicy dla 70-tysięcznego miasta, zostały zlekceważone, zaś potrzeby mieszkańców zignorowane. Bez echa przeszedł fakt dostarczenia przez Społeczny Komitet Wspierania Budowy Obwodnicy Suwałk blisko 17 tys. podpisów suwalczan żądających obwodnicy do centralnych instytucji” – czytamy w piśmie Komitetu do prezydenta.
Czesław Renkiewicz dokument przyjął, ale decyzji dziś jeszcze nie podjął. – Wiem, że mam taką możliwość. Rozważam czy z niej nie skorzystać. Jest to długa procedura administracyjna. Mam opinie prawne. Moi pracownicy przygotowują dokumenty i będziemy poważnie rozważać ewentualne wprowadzenie nocnego zakazu ruchu pojazdów ciężarowych. Wiem też, że Wojewoda Podlaski może taki zakaz uchylić – mówił podczas spotkania z przedstawicielami Komitetu Czesław Renkiewicz.
Prezydent Suwałk ma prawo wyłączyć z ruchu pojazdów ciężkich odcinek drogi krajowej, która znajduje się w granicach administracyjnych miasta wprowadzając specjalne zarządzenie. Wojewoda Podlaski ma z kolei prawo zarządzenie uchylić. Od takiej decyzji przysługuje jeszcze odwołanie.
W przypadku Suwałk jest możliwość skierowania ruchu pojazdów ciężkich w godzinach nocnych w kierunku byłego przejścia granicznego w Ogrodnikach drogą krajową nr 16 z Augustowa. Wtedy pojazdy będą mogły ominąć Suwałki. Kolejnym argumentem jest badanie natężenia hałasu, które zostało zaprezentowane miesiąc temu przez suwalski Zarząd Dróg i Zieleni.
Zgodnie z badaniami aż 7 tysięcy mieszkańców Suwałk żyje w ciągłym i permanentnie przekraczającym wszelkie normy hałasie. 45 tysięcy Suwalczan odczuwa skutki związane z przekroczeniem hałasu wzdłuż odcinka krajowej ósemki w Suwałkach.
Czesław Renkiewicz, w piątek wybiera się na spotkanie z Lechem Witeckim, generalnym dyrektorem GDDKiA w Warszawie. Spotkanie zainicjował wojewoda podlaski. Jeżeli miałaby zapaść jakaś decyzja odnośnie nocnej blokady to dopiero po tej wizycie i wnioskach z niej płynących.