Rynek Infrastruktury
Jeśli potwierdzą się przypuszczenia prezydenta Suwałk i obwodnica nie zostanie wpisana na listę podstawowych zadań, do 2020 roku nie będzie szans na rozpoczęcie budowy drogi. Co więcej, w przyszłej perspektywie finansowej minister transportu nie zamierza rozpoczynać dużych inwestycji drogowych, wśród których znajduje się Via Baltica. Jej częścią ma być obejście Suwałk.
W styczniu prezydent Renkiewicz chce spotkać się z komisarzem UE ds. transportu Siimem Kallasem, który jest przedstawicielem Estonii od lat popierającej szybką budowę trasy Via Baltica. Takie spotkanie obiecał mieszkańcom Suwałk Bogusław Liberadzki, były minister transportu, a obecnie europoseł.
Czesław Renkiewicz nie zamierza na tym poprzestać i zapowiada wystąpienia do ministrów transportu Litwy, Łotwy i Estonii. Ma to pozwolić na stworzenie silnego lobby na rzecz Via Baltica w latach 2014-2020.
Od grudnia wiele polskich miast jest zaniepokojonych doniesieniami o planach Ministerstwa Transportu, które zakładają rezygnację z budowy obwodnic na rzecz kontynuacji budowy autostrad i dróg ekspresowych. Wśród miast, które mogą pożegnać się z obwodnicami znajduje się Olsztyn, podwarszawska Góra Kalwaria i Kołbiel oraz Inowrocław.