Rynek Infrastruktury
Na posiedzeniu ZOPI biuro projektowe Transprojekt Gdański przedstawi prezentację dotychczas zaprojektowanych rozwiązań, będzie też możliwość zgłaszania uwag. Koncepcja programowa obejmuje obwodnicę Suwałk w ciągu drogi ekspresowej S61 na odcinku od węzła Suwałki Południe (dawniej Lotnisko) do włączenia do istniejącej drogi krajowej nr 8 (miejscowość Szwajcaria).
Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego biegnącego DK-8 oraz pozostałymi drogami pod granice za budowy miasta na obwodnice, co zapewni większą przepustowość, poprawi warunki ruchu pojazdów oraz warunki życia mieszkańców Suwałk.
Projektowana obwodnica Suwałk, omija miasto po jego zachodniej stronie i na omawianym odcinku przebiega w geograficznym układzie na kierunku z południa na północ i przechodzi w całości przez teren województwa podlaskiego.
Przygotowano dwa warianty projektowanej trasy. W pierwszym trasa drogi ekspresowej kieruje się na północny zachód od węzła Suwałki Południe i zbliża się do miejscowości Zielone Królewskie i Zielone Kamedulskie. W ciągu DW-653 zaplanowano węzeł Suwałki Zachód, gdzie ta droga skrzyżuje się z obwodnicą.
Za węzłem Suwałki Zachód trasa przetnie rzekę Czarna Hańcza, dalej obwodnica przetnie drogę wojewódzką nr 655 relacji Olecko – Jeleniewo. Jej zakończenie zaplanowano przed węzłem Suwałki Północ.
Dla tymczasowego połączenia projektowanej obwodnicy z istniejącą siecią drogową zaprojektowano budowę łącznika do DK-8. Docelowo projektowana trasa połączy się na węźle Suwałki Północ z kolejnym odcinkiem drogi ekspresowej S61 Suwałki – Budzisko.
Drugi wariant obwodnicy Suwałk przebiega identycznie jak w pierwszym przypadku. Różnica dotyczy budowy obiektu w Kukowie oraz różnego przebiegu przekroju podłużnego na odcinki w okolicach projektowanego lotniska i jego strefy wzlotów.