Rynek Infrastruktury
Skrzyżowanie na placu prof. Alfonsa Hoffmanna należało do tej pory do najbardziej niebezpiecznych punktów Torunia. Zakończona przebudowa ma usprawnić ruch i przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków. – Jest to obszar decydujący o ładzie przestrzennym i bezpieczeństwie tranzytu w całym północno-zachodnim rejonie Torunia – mówił podczas uroczystości prezydent Torunia Michał Zaleski.
– To rondo otwiera nas na handlowe, sportowe i akademickie obiekty od strony Bydgoszczy. Zapewni już niedługo sprawną obsługę powstającej hali sportowej, rozbudowywanego klubu Od Nowa i uniwersyteckiego centrum sportowego. Ułatwi życie pobliskich osiedli Sztuk Pięknych i Bydgoskiego Przedmieścia. Wchłonie także ruch drogi krajowej nr 80 oraz lokalny. Tych korzyści jest mnóstwo – mówił prezydent.
Plac Hoffmanna to newralgiczny punkt na mapie miasta, dlatego przebudowę skrzyżowania realizowano przy utrzymaniu przejezdności części pasów ruchu. W miarę postępu robót drogowcy udostępniali kierowcom kolejne gotowe części. Otwarcia ostatniego zamkniętego pasa i dokonano 22 maja 2012 roku – w ten sposób cały plac stał się przejezdny. Co prawda na razie nie można jeszcze zjechać z niego w ulicę Bema, obecnie przebudowywaną, ale i tak kierowcy powinni odczuć poprawę płynności ruchu w tym rejonie.
Dzięki inwestycji na placu powstało nowe rondo z wyspą o średnicy 56 metrów, na które kierowcy wjeżdżają zmodernizowanymi jezdniami z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Drogowcy przebudowali również wloty na skrzyżowanie. Jednym z istotnych elementów były roboty prowadzone na torowisku przebiegającym przez plac Hoffmanna w ciągu ul. Kraszewskiego i ul. Broniewskiego.
Wokół ronda powstały nowe chodniki i asfaltowe ścieżki rowerowe. Oprócz robót drogowych i torowych firma Skanska zmodernizowała kanalizację deszczową, wymieniła oświetlenie i wykonała prace związane z zagospodarowaniem zieleni. Dla bezpieczeństwa pieszych drogowcy zainstalowali również sygnalizację świetlną.
Na realizację tego przedsięwzięcia gminie miasta Toruń udało się zdobyć dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w ramach konkursu dla działania 8.1 – Bezpieczeństwo ruchu drogowego (Oś priorytetowa VIII – Bezpieczeństwo transportu i krajowe sieci transportowe). Koszt całkowity tej inwestycji wyniósł ostatecznie – 8 mln 427 tys. zł. Dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 6 mln 810 tys. zł.