Na 22 kwietnia tego roku wyznaczono termin, w którym Trybunał Konstytucyjny zajmie się zbadaniem zgodności z konstytucją zmian w ustawie o drogach publicznych. Wprowadza ona kaskadowe przekazywanie dróg publicznych w zarząd kolejnym szczeblom samorządu.
W połowie 2013 roku pojawiło się kilka poselskich projektów zmiany ustawy o drogach publicznych, która od 12 lat przewiduje, że drogi krajowe, które są zastępowane nowymi drogami ekspresowymi i obwodnicami, stają się z mocy prawa drogami gminnymi.
Polski Kongres Drogowy przypomina, że na zmiany w prawie naciskali samorządowcy z gmin, które obarczono kosztami utrzymania dróg i mostów o niespotykanych w tej kategorii parametrach. Ustawa została uchwalona przez Sejm 13 września 2013 roku.
Zgodnie z dokumentem, po wybudowaniu nowego odcinka drogi ekspresowej, zastępowany nią odcinek stanie się drogą wojewódzką. Gminy będą mogły też rezygnować z dróg, które w ten sposób otrzymały w zarządzanie w latach poprzednich.
Ponadto, sejmik województwa mógłby podjąć uchwałę o pozbawieniu kategorii wojewódzkiej drogi o proporcjonalnej długości do odcinka drogi krajowej. Taki odcinek mógłby stać się trasą powiatową. Z kolei powiaty miałyby tę samą możliwość, co województwa i mogłyby pozbawić drogi powiatowej tej kategorii, by zaliczyć je do dróg gminnych. Rozwiązanie to nazwano kaskadowym przekazywaniem dróg.
Ustawa wzbudziła zastrzeżenia między innymi Związku Powiatów Polskich, Związku Województw i Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, których przedstawiciele apelowali do prezydenta o niepodpisywanie ustawy. Ta została skierowana do Trybunału Konstytucyjnego.
Uzasadniając wniosek o skierowaniu ustawy do TK prezydent wskazał, że to rząd powinien zaproponować sposób odciążenia gmin od kosztów utrzymania dróg, a nie uchwała samorządu innego szczebla. Zaproponowany mechanizm kaskadowy oznaczałby wycofanie się państwa z funkcji określania bezpośrednio w drodze ustawy zadań poszczególnych szczebli samorządu terytorialnego.
Ponadto, z oddelegowaniem na samorządy uprawnień do określania zadań samorządów innych szczebli, nie wiążą się precyzyjne kryteria uzależniające możliwość przekazania danego odcinka drogi, w zależności od funkcji, jaką ona pełni dla społeczności lokalnych.
Zdaniem prezydenta zmiana obecnych rozwiązań wymaga z jednej strony konieczności precyzyjnego określenia w ustawie zadań w zakresie dróg, jakie mają realizować gminy, powiaty i województwa, a z drugiej konieczności rzeczywistego odciążenia gmin, na których dziś spoczywa ciężar utrzymania dawnych dróg krajowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.