Po ogłoszeniu wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie, firma Unibep została przywrócona do rankingu ofert w przetargu na projekt i budowę obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu drogi krajowej nr 22. GDDKiA zrealizowała zobowiązanie wynikające z wyroku Krajowej Izby Odwoławczej i wybrała najkorzystniejszą ofertę, którą złożył właśnie Unibep, na 407,9 mln zł.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Pierwszą obwodnicą w województwie pomorskim, która powstała w ramach PB100, jest obwodnica Brzezia w ciągu drogi krajowej nr 25. Sądowa batalia o kontrakt
Przetarg na to zadanie by ogłoszony w listopadzie 2024 roku, a oferty poznaliśmy w połowie lutego. Wpłynęło ich 12. Za pierwszym razem zamawiający jako najkorzystniejszą wskazał ofertę firmy Unibep o wartości 407 mln zł. Była to najtańsza z ofert. Ten wybór został unieważniony przez KIO, która nakazała unieważnić rozstrzygniecie i odrzucić ofertę Unibepu.
W ponownym badaniu ofert wybrana została oferta Budimeksu o wartości 441,5 mln zł, druga pod względem ceny. Ten wybór również trafił do KIO (tym razem odwołał się Mirbud), ale w tym przypadku KIO nie zgodziła się z odwołującym, pozostawiając tym samym w mocy wybór oferty Budimeksu.
Przetarg trafił jednak do sądu. Odwołanie od wyroku KIO złożył Unibep, którego oferta, zdaniem KIO, powinna być odrzucona. Na podstawie wyroku z 2 grudnia GDDKiA została zobowiązana do unieważnienia dokonanego rozstrzygnięcia. Teraz ponownie przeanalizowała oferty i raz jeszcze postawiła na Unibep.
16-kilometrowa obwodnica
Po uprawomocnieniu wyboru oferty, odbędzie się standardowa procedura związana z kontrolą uprzednią postępowania przetargowego, którą przeprowadzi Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. W przypadku pozytywnego wyniku i po przedłożeniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania umowy, możliwe będzie jej podpisanie i rozpoczęcie realizacji, która ma się zakończyć – według planów GDDKiA – w IV kwartale 2029 roku.
Prawie 16-kilometrowa droga będzie miała jedną jezdnię, po jednym pasie w obu kierunkach i dodatkowy pas do wyprzedzania występujący naprzemiennie w obu kierunkach (tzw. układ pasów 2+1). Obwodnica Starogardu Gdańskiego z siecią dróg publicznych połączona będzie poprzez ronda turbinowe. Nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
Powstaną także obiekty inżynierskie, takie jak wiadukty drogowe i mosty. Trasa będzie wyposażona w infrastrukturę ochrony środowiska, w tym przejścia dla zwierząt i przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Wykonane zostaną ekrany akustyczne i nasadzenia zieleni izolacyjnej, jak również systemy podczyszczające wody opadowe z jezdni oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.