Rynek Infrastruktury
Ekspresówka ma 10 km i biegnie od ulicy Powązkowskiej na Woli do węzła na autostradzie A2 w Konotopie. Drogę, która kosztowała 2,1 mld zł oddano do użytku rok temu. Na 8 km od ulicy Powązkowskiej do Mor stanęły ekrany akustyczne o łącznej długości 7,5 km i wysokości od 2 do 7,5 m. Okazuje się, że te zabezpieczenia przed hałasem nie są wystarczające.
Analizę porealizacyjną zleciła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która chciała ocenić, czy ekrany się sprawdzają. Normy hałasu są przekroczone w dwóch miejscach, w tym przy nowym bloku, który powstał blisko drogi S8, a wiele osób wykupiło w nim mieszkania.
Teraz właściciele lokali domagają się ustawienia przed blokiem ekranów akustycznych, mimo, że podczas budowy bloku, ostrzegano, że powstaje on za blisko drogi S8. Dodatkowych ekranów żąda również Wola, która chciałaby wyciszyć Lasek na Kole i okoliczne domy.
Specjaliści zajmujący się analizą porealizacyjną orzekli, że ekrany mają być dostawione na 3,5 km trasy, a ich wysokość wyniesie od 5 do 7 m. Przedsięwzięcie ma kosztować 13,7 mln zł, w tym 4,8 mln zł pochłonie ustawienie ekranów przy problemowym bloku. Może to jednak nie wystarczyć.
Według ekspertów same ekrany nie zagwarantują skutecznej ochrony przed hałasem, w związku z czym należałoby wytyczyć między wspomnianym blokiem i drogą ekspresową obszar ograniczonego użytkowania, taki jak na lotnisku Chopina. Właściciele lokali położonych w obszarze mogą liczyć na rekompensaty za hałas.