Partner serwisu
Drogi i autostrady

Węgry liczą na przyspieszenie budowy Via Carpatii w innych państwach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
17-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
17-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/PAP

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Węgry liczą na przyspieszenie budowy Via Carpatii w innych państwach
fot. Oprienko, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 InternationalAutostrada M30 na Węgrzech w okolicach Miszkolca
Węgry jako pierwsze państwo członkowskie Unii Europejskiej zakończyły w 2021 roku zakończyło budowę wszystkich krajowych odcinków w korytarzu Via Carpatii, transeuropejskiego ciągu transportowego, w ramach którego drogi szybkiego ruchu mają docelowo połączyć Kłajpedę i Saloniki. Węgierski odcinek trasy o długości ok. 240 kilometrów łączy przejścia graniczne z Rumunią i Słowacją przez Debreczyn i Miszkolc. Dlatego Budapeszt liczy na przyspieszenie inwestycji w innych państwach, aby korytarz na terenie Węgier był efektywnie wykorzystywany.

Węgierskie Ministerstwo Budownictwa i Transportu poinformowało w komunikacie przekazanym Polskiej Agencji Prasowej, iż Węgry jako pierwsze państwo w Unii Europejskiej zakończyło realizację krajowego odcinka Via Carpatii, oddając w 2021 roku do użytku ostatni odcinek autostrady M30, łączący Miszkolc z granicą węgiersko-słowacką w okolicach Koszyc, gdzie przechodzi w drogę ekspresową R4. Ta jednak pod samymi Koszycami kończy się, przez co kierowcy muszą jechać przez drugie co do liczby mieszkańców miasto na Słowacji. Obwodnica Koszyc w przebiegu R4 znajduje się bowiem nadal w trakcie realizacji.

Dlatego węgierska administracja rządowa ma nadzieję na przyspieszenie budowy dróg szybkiego ruchu w pozostałych państwach Europy Środkowo-Wschodniej. Priorytetem dla Węgier jako państwa śródlądowego jest bowiem zapewnienie sprawnej komunikacji do portów morskich, zarówno w południowej, jak i północnej części Europy. Stosunkowo nieodległe jest wprawdzie oddane do użytku ostatnich brakujących 15 kilometrów w Grecji, jednak dużym wyzwaniem pozostaje stan realizacji dróg szybkiego ruchu w Bułgarii i Rumunii, który nadal znajduje się na dość wczesnym etapie.

Via Carpatię na Węgrzech tworzą autostrady M4, M35, M3 i M30. Przyspieszyła realizacja odcinków w ramach nowego transeuropejskiego korytarza transportowego na terytorium Słowacji. Niespełna 130-kilometrowa droga ekspresowa R4 w ok. połowie jest oddana do użytku bądź w trakcie budowy. Największym wyzwaniem wydaje się budowa odcinka z Preszowa do granicy słowacko-polskiej, jednak przedstawiciele słowackiej administracji rządowej zapowiedzieli przyspieszenie prac w celu synchronizacji oddania do użycia tego odcinka wraz z odcinkiem drogi ekspresowej S19 na południu Podkarpacia.

Realizacja Via Carpatii w Polsce

Via Carpatia w relatywnie bardzo szybkim tempie powstaje również w Polsce. Wszystko wskazuje na to, że od granicy ze Słowacją do granicy z Litwą jeszcze w tej dekadzie będzie można przejechać przez Rzeszów, Lublin i Białystok wyłącznie drogami ekspresowymi. Większość przebiegu Via Carpatii w Polsce zawiera się w drodze ekspresowej S19, która została już w pełni oddana do użytku między Lublinem a Rzeszowem. Najbardziej zaawansowana jest obecnie realizacja odcinka z Rzeszowa do granicy polsko-słowackiej. Podpisano jednocześnie umowy z wykonawcami w zakresie budowy większości przebiegu pomiędzy Lublinem a Białymstokiem.

Stosunkowo najmniej zaawansowane są prace na Podlasiu, jednak na mocy ostatnich decyzji rządu rejon Białegostoku z drogą ekspresową S61, łączącą Ostrów Mazowiecką i granicą polsko-litewską, połączą aż dwie nowe drogi ekspresowe. Nowy odcinek S8 ma prowadzić do okolic Suwałk przez Augustów, natomiast S16 połączy Białystok z Ełkiem. Otwartym pozostaje pytanie, na ile budowa dwóch dróg ekspresowych w de facto tym samym kierunku w nisko zurbanizowanym regionie jest racjonalna, a na ile motywowana politycznie.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Miasto

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 09 września 2023

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Konserwator zabytków dofinansuje remont wąskotorówki w Iłży

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Ruszą roboty na kontrakcie wartym 1,2 mld zł

Drogi i autostrady

Ruszą roboty na kontrakcie wartym 1,2 mld zł

Elżbieta Pałys 30 sierpnia 2023

Jest wniosek o ZRID dla odcinka Via Carpatia koło Lubartowa

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Miasto

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 09 września 2023

Optymizm i rekordy - IATA podsumowuje wyniki przewozowe za lipiec

Biznes i przemysł

Konserwator zabytków dofinansuje remont wąskotorówki w Iłży

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Ruszą roboty na kontrakcie wartym 1,2 mld zł

Drogi i autostrady

Ruszą roboty na kontrakcie wartym 1,2 mld zł

Elżbieta Pałys 30 sierpnia 2023

Jest wniosek o ZRID dla odcinka Via Carpatia koło Lubartowa

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5