Partner serwisu
Drogi i autostrady

Większe zainteresowanie przetargami drogowymi

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
28-01-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mk / Rzeczpospolita

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Większe zainteresowanie przetargami drogowymi
fot. Indigo6811, sxc.hu
Coraz więcej firm startuje w drogowych przetargach – w 2013 roku o jeden kontrakt starało się średnio 19 firm. To o połowę więcej niż rok wcześniej – donosi „Rzeczpospolita”.

Wzrost ofert składanych w przetargach obserwujemy od trzech lat. W 2013 roku podskoczyła w porównaniu z poprzednim o połowę. Do początku grudnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zgromadziła 110 wniosków (średnio 19 na przetarg). W roku 2012 przypadało na jedno postępowanie średnio 12 firm (lub konsorcjów), w roku 2011 – 8, w roku 2007 – zaledwie 5.

 

Przybywa polskich firm

 

Wśród walczących o kontrakty na budowę dróg przybywa polskich przedsiębiorstw. Z 88 podmiotów starających się w ubiegłym roku o zamówienia było tylko 29 firm zagranicznych. Wiele krajowych przedsiębiorstw pracowało wcześniej na budowach jako podwykonawcy, stąd teraz, po zdobyciu doświadczenia, chcą być partnerami w konsorcjum prowadzącym kontrakt, a nawet jego liderem.

Na większą skalę chce działać m.in. Komunalne Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Lublina, Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowo-Inżynieryjnego z Torunia, firma Budar ze Smykowa czy warszawskie spółki Erbud i IDS-Bud.

– Mamy teraz większy potencjał, więc staramy się o kontrakty, na które wcześniej nie mogliśmy sobie pozwolić – mówi pełnomocnik zarządu sieradzkiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych i Mostowych Mariusz Świniarski.

 

Większa konkurencja

W rezultacie rośnie konkurencyjność rynku. Przykładem jest obwodnica Olsztyna. W ubiegłym tygodniu aż 17 firm złożyło wnioski na budowę 10-kilometrowego odcinka od drogi krajowej nr 16 do węzła Olsztyn-Południe. O kontrakt na drugi 15-kilometrowy odcinek chce walczyć 15 firm.

Przy obwodnicy Góry Kalwarii w roli generalnego wykonawcy chce wystąpić 19 firm. Do minionego piątku na rozbudowę trasy ekspresowej drogi krajowej nr 8 pod Warszawą wpłynęło aż 17 wniosków. Firmy ze Skierniewic, Piotrkowa, Warszawy, Zawiercia czy Szczecina będą konkurować z wykonawcami z Austrii, Portugalii, Hiszpanii, Czech i Turcji.

 

Krótsze odcinki

Liczbę firm starających się o kontrakty drogowe będzie także powiększać szatkowanie odcinków. Wcześniej budowane w ramach kontraktu z jednym wykonawcą były dłuższe – mogły mieć po kilkadziesiąt kilometrów. Teraz ograniczają się do kilkunastu, a w przypadku trudnych fragmentów tras – nawet kilku kilometrów.

40-kilometrowy odcinek autostrady A1 ze Strykowa do Tuszyna (którego budowę opuściło konsorcjum Polimex-Mostostal, Doprastav, MSF Engenharia i MSF Polska) zostanie podzielony na 2-3 fragmenty. Tak samo może być w przypadku podobnej długości części autostrady A4 pomiędzy Rzeszowem a Jarosławem.

Dzielenie odcinków ma dwie zasadnicze zalety: zmniejsza problemy związane np. z wstrzymaniem prac z powodu niewypłacalności lidera kontraktu, a także pozwala starać się o udział w kontrakcie firmom dysponującym mniejszym kapitałem.

 

Nierzetelni wykonawcy

Powiększyła się także „czarna lista” firm, które przez 5 lat nie mogą startować w przetargach – są to wykonawcy winni poważnego wykroczenia zawodowego. GDDKiA nie ujawnia listy takich firm. Należy się spodziewać, że na liście znajdują się firmy mające ostatnio głośne problemy z realizacją kontraktów autostradowych: chiński Covec, austriacka Alpine Bau, irlandzkie SRB oraz SIAC, portugalska MSF, a także polska PBG.

 

Cały artykuł

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Znów problem z modernizacją CMK. Cztery przetargi unieważnione

Intermodal i logistyka

Pociągi na rzeszowskie lotnisko Jasionka nie dowiozą na wszystkie odloty

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Znów problem z modernizacją CMK. Cztery przetargi unieważnione

Intermodal i logistyka

Pociągi na rzeszowskie lotnisko Jasionka nie dowiozą na wszystkie odloty

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5