Wiadomo, który wariant obwodnicy Krotoszyna Zdun i Cieszkowa jest optymalny z punktu widzenia inwestora. Teraz musi zostać zaakceptowany decyzją środowiskową. Wniosek o jej wydanie wpłynął już do Urzędu Miasta i Gminy Krotoszyn.
Wariant preferowany przez GDDKiA ma 17,2 km długości. W wybranym przebiegu obwodnica zaczyna się na południe od miejscowości Guzowice na terenie województwa dolnośląskiego. Dalej poprowadzona jest w kierunku północnym. Na przecięciu z drogą powiatową 1414D zaprojektowane zostało skrzyżowanie umożliwiające zjazd z obwodnicy na drogę powiatową oraz na stary ślad drogi krajowej nr 15. Następnie obwodnica biegnie w kierunku północnym omijając od zachodniej strony miejscowości Cieszków oraz Zduny. W rejonie Zdun zostało zaprojektowane skrzyżowanie z drogą powiatową prowadzącą do Baszkowa. Jak wyjaśnia GDDKiA, skrzyżowanie zostało odsunięte na zachód od linii energetycznej wysokiego napięcia, aby zachować funkcjonowanie ulicy Przemysłowej oraz oczyszczalni ścieków przy drodze gminnej 772372P.
Fot. GDDKiA. Wariant preferowany oznaczony jest kolorem niebieskim
Na dalszym przebiegu obwodnica zmienia swój bieg w kierunku północno-zachodnim i na krótkim odcinku wchodzi w obszar Natura 2000, omija natomiast (po stronie zachodniej) tereny zabudowane Konarzewa, gdzie na przecięciu z drogą powiatową 5500P zaprojektowane zostało skrzyżowanie. Dalszy odcinek prowadzi wiaduktem nad linią kolejową nr 14 Łódź Kaliska – Tuplice i pomiędzy Krotoszynem a Lutogniewem – tu na przecięciu z DK-36 zaprojektowane zostało skrzyżowanie. Trasa mija od wschodu Wróżewy i od zachodu Bożacin, przecinając linię kolejową nr 281 Oleśnica – Chojnice, by włączyć się poprzez skrzyżowanie do istniejącej DK-15.
Jeśli ten przebieg zostanie zatwierdzony decyzją środowiskową, będzie mógł być ogłoszony przetarg na projekt i budowę trasy.
To już ostatnia obwodnica z planowanych do budowy na terenie woj. wielkopolskiego w ramach Programu budowy 100 obwodnic, dla której składany jest wiosek o wydanie decyzji środowiskowej. W sumie realizowanych będzie 8 zadań. Pięć jest już na etapie realizacji (mają umowy z wykonawcami). To obwodnice: Żodynia, Grzymiszewa, Gostynia, Strykowa i Koźmina Wielkopolskiego.
Na decyzję środowiskową czeka obwodnica Kalisza, a obwodnica Kamionnej ma już ten dokument. Przetarg na projekt i budowę ruszy po opracowaniu koncepcji programowej. Obwodnica Kamionnej, uzyskaliśmy DŚU. Po opracowaniu Koncepcji programowej, możliwe będzie ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj.