Partner serwisu
Drogi i autostrady

Wielkopolskie: Marszałek pomoże utrzymać dawne drogi krajowe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
13-11-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/PAP

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Wielkopolskie: Marszałek pomoże utrzymać dawne drogi krajowe
fot. GDDKiA
Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego, zaproponował trzem gminom, które muszą utrzymywać dawną drogę krajową nr 5 pomoc w postaci 50-procentowej partycypacji w kosztach poniesionych przy utrzymaniu tej trasy – podaje PAP. Propozycja zostanie przedstawiona na sejmiku wojewódzkim pod koniec listopada.

Spotkanie marszałka z wójtami i burmistrzami gmin Pobiedziska, Swarzędz i Łubowo odbyło się w zeszły piątek. Po wybudowaniu drogi ekspresowej S5, dawna DK-5 przeszła w utrzymanie samorządów. Tych nie stać na wydatki z tym związane.

Marszałek chce wesprzeć gminy kwotą 250 tys. zł, która zostanie podzielona zgodnie z udziałem w utrzymaniu dawnej drogi krajowej. Jak powiedział Marek Woźniak, przedstawiciele gmin byli zadowoleni z propozycji.

Jeżeli propozycja marszałka zostanie zaakceptowana przez sejmik, od 1 grudnia zacznie obowiązywać porozumienie, na podstawie którego gminy otrzymają w przyszłym roku zwrot połowy kosztów poniesionych na utrzymanie drogi.

– Ta propozycja jest logiczna. Jeśli koszty utrzymania okażą się wyższe, będziemy korygować nasze porozumienie. W poprzednim roku mieliśmy jednak ostrą zimę i wydaje się, że jest ona rozsądnym wykładnikiem możliwych kosztów – tłumaczy marszałek.

W międzyczasie, Trybunał Konstytucyjny rozstrzyga, czy nowelizacja ustawy ratującej gminy przed utrzymywaniem dawnych dróg krajowych jest zgodna z konstytucją. Dopóki to nie nastąpi, zapisy ustawy nie obowiązują.

O skierowanie ustawy do Trybunały wnioskował Związek Miast Polskich. Jego prezes Ryszard Grobelny, będący jednocześnie prezydentem Poznania, zwrócił uwagę na to, że mimo obniżenia formalnej kategorii drogi, dawne trasy krajowe wciąż pełnią funkcje ponadlokalne. Co więcej, drogi należy przekazywać samorządom po dokonaniu oceny ich funkcji w sieci dróg publicznych.

Jak czytamy w uzasadnieniu decyzji prezydenta, po raz pierwszy w systemie prawnym znalazłyby się przepisy stanowiące podstawę do określania zadań realizowanych przez gminy i powiaty nie bezpośrednio w drodze ustawy, lecz przez samorząd innego szczebla, odpowiednio sejmiku województwa, rady powiatu i rady gminy.

 

Według prezydenta, powyższe rozwiązanie budzi wątpliwości co do zgodności z wynikającą z konstytucji zasadą określania zadań samorządów w ustawie, a także z konstytucyjnie chronioną samodzielnością gminy będącej podstawową jednostką samorządu terytorialnego.

 

Co więcej, z oddelegowaniemna samorządy uprawnień do określania zadań samorządów innych szczebli nie wiążą się precyzyjne kryteria uzależniające możliwość przekazania danego odcinka drogi w zależności od funkcji, jakie pełni ona dla społeczności lokalnej.

 

Fakt wystąpienia prezydenta do Trybunału Konstytucyjnego nie oznacza akceptacji dla obecnego modelu, zgodnie z którym następuje automatyczne przekazywanie gminom dróg zastępowanych przez nowe trasy. Bronisław Komorowski uważa, że zmiana obecnych rozwiązań wymaga z jednej strony konieczności precyzyjnego określenia w ustawie zadań, jakie w zakresie dróg mają realizować gminy, powiaty i województwa, a z drugiej konieczności rzeczywistego odciążenia gmin, na których dziś spoczywa koszt utrzymania dawnych odcinków dróg krajowych.

 

Prezydent uważa, że propozycje uregulowania powyższej kwestii powinny być opracowane na poziomie rządowym. Zaskarżenie do Trybunału Konstytucyjnego ustawy z dnia 13 września 2013 roku oznacza, że zawarte w niej rozwiązania nie wejdą w życie, przynajmniej do rozpatrzenia wniosku przez sędziów Trybunału.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dolny Śląsk: Jest przetarg na modernizację 20-kilometrowego odcinka DW nr 297

Drogi i autostrady

Dolny Śląsk: Jest przetarg na modernizację 20-kilometrowego odcinka DW nr 297

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Drogi i autostrady

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Mikołaj Kobryński 05 września 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Dolny Śląsk: Jest przetarg na modernizację 20-kilometrowego odcinka DW nr 297

Drogi i autostrady

Dolny Śląsk: Jest przetarg na modernizację 20-kilometrowego odcinka DW nr 297

Mikołaj Kobryński 11 września 2023

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Drogi i autostrady

Zakończono przebudowę drogi wojewódzkiej w Stepnicy

Mikołaj Kobryński 05 września 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5