Rynek Infrastruktury
Lech Witecki zaznacza, że załącznik nr 5 stanowi pewnego rodzaju bypass, natomiast program na nową perspektywę finansową jest w trakcie konsultacji. Informuje, że wkrótce dokument pojawi się online, co będzie się równało z zakończeniem etapu przygotowań do realizacji nowych inwestycji.
– Kilka tygodni temu obiecaliśmy, że w grudniu zostaną ogłoszone dwa z trzech odcinków Południowej Obwodnicy Warszawy – mówi Lech Witecki. – W wyniku działań oddziału GDDKiA w Warszawie, nie dwa tylko trzy przetargi zostaną ogłoszone jeszcze w grudniu bieżącego roku. Postaramy się to zrobić przed Świętami, a najpóźniej do końca roku dajemy sobie na to czas – zapowiada.
Szef GDDKiA mówi, że do końca 2013 roku i na początku roku 2014 regularnie będą ogłaszane pozostałe przetargi z załączników nr 5 i 6. Dodaje, że przetargi są ogłaszane zgodnie z planem.
Decyzja o budowie Południowej Obwodnicy Warszawy pojawiła się we wrześniu, gdy premier Donald Tusk i ówczesny minister transportu Sławomir Nowak, tuż przed warszawskim referendum zapowiedzieli budowę POW w przyszłej perspektywie UE.
Inwestycja została wpisana do załącznika nr 5, z którego wykreślono budowę drogi ekspresowej S3 z Legnicy do Lubawki. Zgodnie z wrześniowymi zapowiedziami, środki na budowę POW od węzła Puławska do węzła Lubelska, będą pochodzić z dwóch innych warszawskich inwestycji – tras wylotowych z Warszawy na Grójec i Łomianki.
Rezygnacja z budowy drogi S3 z Lubawki do Legnicy oraz wpisanie na listę drogowych priorytetów Południowej Obwodnicy Warszawy budzi sporo kontrowersji. Opozycja wielokrotnie łączyła tę decyzję z referendum w Warszawie. Tuż przed tym, jak warszawiacy decydowali o przyszłości prezydent miasta, premier Donald Tusk wraz z ministrem transportu ogłosili, że do 2020 roku na pewno uda się domknąć obwodnicę Warszawy.
Posłowie zarzucali rządowi manipulację, zaznaczali też, że trasa S3 jest ważna nie tylko dla regionu, ale całego kraju. Przedsiębiorcy z rejonu, w którym miała powstać droga obawiają się, że jej brak spowoduje, iż Dolnemu Śląskowi będzie groziła marginalizacja gospodarcza. O niepokojach z tym związanych mówiła portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Iwona Krawczyk, prezes Specjalnej Strefy Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości w Kamiennej Górze.
Znaleźli się także obrońcy decyzji rządu, którą rada ministrów przypieczętowała podczas posiedzenia z 10 grudnia. Jacek Osiński, ekspert ds. infrastruktury drogowej w ZDG TOR zwraca uwagę na to, że budowa dalszej części Południowej Obwodnicy Warszawy przyniesie wiele korzyści.
Ekspert zaznacza, że trasa S2 w przeliczeniu na ilość poruszających się nią pojazdów będzie tańsza, niż w przypadku drogi S3. Dodaje, że drogi w pierwszej kolejności powinny powstawać tak, gdzie przewidywane natężenie ruchu jest największe. – Ta budowa przyczyni się do rozwoju okolicznej infrastruktury w zdecydowanie większym stopniu niż gdyby miało to miejsce przy realizacji budowy odcinka drogi S3 – mówi Jacek Osiński.