Dobiegają końca prace przy budowie drogi ekspresowej S3 między Kamienną Górą i Lubawką. Otwarcie planowane jest jeszcze we wrześniu. Z nowej drogi nie skorzystają na razie pojazdy ciężkie jadące w stronę Czech.
Na ostatni tydzień września planowane jest otwarcie odcinka drogi ekspresowej nr 3 od węzła Kamienna Góra do granicy z Czechami w Lubawce. Konsorcjum Mosty Łódź oraz Onde na zlecenie GDDKiA wybudowało tam 15,3 km drogi ekspresowej z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Droga jest przystosowana do przenoszenia ruchu o nacisku 115 kN/oś. W przyszłości będzie to ważna trasa łącząca m.in. porty morskie Szczecin – Świnoujście z południem Polski a także z Czechami. Na razie jednak międzynarodowy ruch ciężki z drogi nie skorzysta.
– Międzynarodowy ruch ciężki w stronę Czech po otwarciu przygranicznego odcinka S3 będzie skierowany w kierunku Jakuszyc od węzła Bolków – informuje Magdalena Szumiata, rzeczniczka prasowa wrocławskiego oddziału GDDKiA.
Brak kontynuacji Na węźle Bolków rozpoczyna się inny odcinek od Bolkowa do węzła Kamienna Góra, który pozostanie w realizacji jeszcze do przyszłego roku. Jednak nie on jest problemem. Kłopot polega na tym, że przygraniczna droga S3 nie ma kontynuacji w postaci drogi o podobnych parametrach po czeskiej stronie. Nasi południowi sąsiedzi są dopiero na etapie przetargu, w którym ma być wybrany wykonawca drogi D11 od granicy do Trutnova.
Jaki pisaliśmy niedawno, ofertę z najniższą ceną złożył w tym przetargu Budimex.
Czeski odcinek położony najbliżej granicy ma już pozwolenie budowlane, co oznacza, że w optymistycznym wariancie, przy sprawnym rozstrzygnięciu przetargu droga na tym odcinku mogłaby być gotowa w 2025 r. Dopiero wybudowanie drogi po czeskiej stronie otworzy możliwość wpuszczenia na trasę ruchu ciężkiego. Cała planowana do realizacji D11 w Czechach ma być gotowa w roku 2027.
Co pod koniec września Na odcinku Kamienna Góra - Lubawka, który ma być otwarty pod koniec września, powstały m.in. trzy węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe oraz Lubawka, wybudowano drogi do obsługi terenów przyległych, infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów, 5 wiaduktów nad drogą ekspresową, 3 przejazdy gospodarcze oraz 13 przepustów jako przejścia dla małych zwierząt i płazów.
Kontrakt był podpisany w październiku 2018 r. Wartość kontraktu wynosiła wówczas 879,7 mln zł.
W tym samym czasie podpisany był kontrakt na odcinek Bolków – Kamienna Góra. W tym przypadku powstaje odcinek drogi ekspresowej o długości 16,1 km z dwoma tunelami o długości 2,3 km i 300 m. Wykonawca – konsorcjum Porr – buduje także parę MOP-ów, drogi do obsługi terenów przyległych, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Powstaje także 7 wiaduktów drogowych (w tym 5 pełniących funkcję przejść dla zwierząt), jeden most, 4 wiadukty nad drogą ekspresową w ciągu dróg lokalnych oraz 14 przepustów. Termin ukończenia robót przypada na lipiec 2024 r.