Partner serwisu
Drogi i autostrady

ZBPUI: GDDKiA musi uczciwie płacić za nadzór

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
19-08-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
ZBPUI: GDDKiA musi uczciwie płacić za nadzór
fot. shorebread.com
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad została zmuszona do zmiany zapisów SIWZ dotyczących zapłaty za pracę nadzoru przy realizacji robót dodatkowych – informuje Związek Pracodawców Branży Usług Inżynierskich. Zmiany są związane z orzeczeniem KIO w wyniku odwołania złożonego przez ZBPUI. Wcześniej GDDKiA odmawiała wykonawcy nadzoru zapłaty za dodatkowe prace.

Odwołanie dotyczyło przetargu na pełnienie nadzoru nad budową drogi ekspresowej S17 Garwolin – Kurów i zapisów kontraktu, które odmawiały wykonawcy nadzory zapłaty za realizację robót dodatkowych.

– Od początku organizacje pracodawców (ZBPUI i PZPB) złożyły do KIO pięć odwołań na zapisy SIWZ opublikowane przez GDDKiA. Izba czterokrotnie przychyliła się do zarzutów wykonawców, a w jednym przypadku stanęła po stronie zamawiającego. „Dialog” branży wykonawców z GDDKiA prowadzony w ten sposób kosztował nas, podatników, już blisko 80 tys. zł, a wykonawców 20 tys. zł – informuje Rafał Bałdys, wiceprezes ZBPUI i PZPB oraz członek Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury”.

– Oczywiście to kropla w morzu kosztów, jakie codziennie niepotrzebnie ponosimy na skutek wadliwie prowadzonych procesów inwestycyjnych, jednak ich ponoszenie w kwestiach dość oczywistych, które można rozstrzygać drogą faktycznego dialogu, nie znajduje w naszej ocenie żadnego uzasadnienia – uważa przedstawiciel organizacji branżowych.

Rafał Bałdys nie ukrywa, że GDDKiA wie, jakie zapisy są nie do przyjęcia przez wykonawców a mimo to z uporem je forsuje. – Doprawdy trudno dociec, jaka jest logika takich interwencji, bowiem, jeżeli intencją inwestora jest dalsze ograniczanie praw wykonawców, to oczywiste jest, że osoby odpowiedzialne za kreowanie takiej polityki powinny zostać niezwłocznie odsunięte od kierowniczych stanowisk, jako działające de facto na szkodę państwa, gospodarki i instytucji, którymi kierują – komentuje wiceprezes ZBPUI.

– Czekają nas kolejne przetargi i nowe wyzwania, lecz uzgadnianie zapisów SIWZ za pośrednictwem KIO to ślepa uliczka. Edukowanie zamawiających publicznych i dbanie o cywilizowane zasady kontraktów, to nie jest kluczowa kompetencja inżynierów budownictwa – o czym doświadczony inwestor wiedzieć powinien. Najwyższy czas na to, żeby zamawiający publiczni to pojęli już dawno minął – stwierdza Bałdys.

Przedstawiciel ZBPUI w felietonie dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” przypomniał, że GDDKiA ma w zwyczaju płacić wykonawcy robót budowlanych za dodatkowe prace, jednak uznała, że wykonawcom usług dodatkowe wynagrodzenie się nie należy. Co ważne, zdarza się, że prace dodatkowe mogą przekroczyć nawet 30 procent wartości kontraktu. Teraz sytuacja ma się zmienić.

 


 

Problematyka procesów inwestycyjnych będzie poruszana podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji wkrótce na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.

 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ośmiu chętnych na rozbudowę dwunastki koło Kalisza

Drogi i autostrady

Ośmiu chętnych na rozbudowę dwunastki koło Kalisza

ep. 08 sierpnia 2025

Porr najkorzystniejszy na budowę mostu przez Odrę

Drogi i autostrady

Lotnisko Modlin: Lipiec słaby, ale będzie lepiej

Biznes i przemysł

Lotnisko Modlin: Lipiec słaby, ale będzie lepiej

Mateusz Kieruzal 08 sierpnia 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Ośmiu chętnych na rozbudowę dwunastki koło Kalisza

Drogi i autostrady

Ośmiu chętnych na rozbudowę dwunastki koło Kalisza

ep. 08 sierpnia 2025

Porr najkorzystniejszy na budowę mostu przez Odrę

Drogi i autostrady

Lotnisko Modlin: Lipiec słaby, ale będzie lepiej

Biznes i przemysł

Lotnisko Modlin: Lipiec słaby, ale będzie lepiej

Mateusz Kieruzal 08 sierpnia 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij