Rynek Infrastruktury
We wrześniu 2010 r. oddano do użytkowania pierwszy odcinek autostrady A4 w obrębie powiatu rzeszowskiego, na odcinku od węzła „Rzeszów Północ” do węzła „Rzeszów Wschód”, wówczas także oddano odcinek drogi ekspresowej S19 na odcinku Stobierna – węzeł „Rzeszów Wschodni’. Natomiast 13 grudnia 2013 r. udostępniono do ruchu kolejny odcinek A4, od węzła „Dębica Wschód” do węzła „Rzeszów Północ”, a także odcinek S19 „Rzeszów Zachód” – węzeł „Świlcza”.
Jak informuje ZDP Rzeszów, oddanie do użytkowania oraz udostępnianie do ruchu fragmentów A4 i S19 nie wpłynęło na zmniejszenie natężenia ruchu na drogach powiatowych w obrębie Rzeszowa, natomiast w istotny sposób spadło natężenie ruchu na biegnącej równolegle do A4 drogi międzynarodowej E-40 (krajowa DK-4) relacji Drezno – Zgorzelec – Wrocław – Katowice – Kraków – Rzeszów – Medyka – Lwów.
Ciężarówki wybierają najkrótszą trasę
ZDP sygnalizuje, iż w czasie budowy A4 i S19 odnotowywany był wzmożony ruch po drogach powiatowych wskutek ruchu ciężkiego sprzętu budowlanego i ciężarówek dowożących materiały budowlane. Specyfika powiatu rzeszowskiego, polegająca na lokalizacji większości złóż kruszyw służących do budowy autostrady i drogi ekspresowej poza jego granicami, spowodowała że zakres wykorzystania dróg powiatowych był dużo większy od dróg będących bezpośrednimi dojazdami do budów. Firmy transportowe w celu minimalizacji kosztów przewozów wykorzystywały (i wykorzystują nadal) najkrótsze trasy, czego efektem było znaczne obciążenie dróg powiatowych.
– Wzrost ruchu samochodów ciężarowych spowodował znaczne szkody w infrastrukturze oraz gwałtowną degradację stanu technicznego dróg powiatowych. Powstałe z tego tytułu straty w infrastrukturze drogowej są olbrzymie. Powiat ze względu na ograniczone środki finansowe, nie jest stanie bez pomocy budżetu państwa samodzielnie naprawić wszystkich zniszczony dróg. Różnego rodzaju zagrożenia związane ze zniszczeniem dróg poprzez wykorzystanie ich, jako drogi transportu materiałów do budowy oraz jako drogi dojazdowe do placów budowy autostrady i drogi ekspresowej są nadal aktualne – czytamy w oświadczeniu ZWP.
To nie koniec robót
Do końca przyszłego roku mają być gotowe kolejne dwa odcinki S-19 na Podkarpaciu, Sokołów Małopolski Północ – Stobierna oraz Świlcza – węzeł Rzeszów Południe. Trwa budowa A4 na odcinku węzeł „Krzyż” k. Tarnowa – węzeł „Dębica Pustynia”, który ma być gotowy pod koniec tego roku. Niedokończony jest też fragment A4 pomiędzy Rzeszowem i Jarosławiem. W połowie stycznia GDDKiA zerwała kontrakt na realizację tego zadania z konsorcjum, na czele którego stał Polimex-Mostostal. Oddanie tego odcinka w tym roku to obecnie niezwykle optymistyczne założenie.