Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Zielone światło dla budowy kolejnego fragmentu Via Carpatii

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
15-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-11-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury/GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Zielone światło dla budowy kolejnego fragmentu Via Carpatii
fot. GDDKiA, mat. pras.Węzeł Lublin Rudnik
Wojewoda lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla budowy drogi ekspresowej S19 na 23-kilometrowym odcinku łączącym węzły Lubartów Północ i Lublin Rudnik. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że pierwsze roboty budowlane rozpoczną się jeszcze w tym roku w grudniu.

Budowa drogi ekspresowej S19, stanowiącej zasadniczą część polskiego fragmentu Via Carpatii, która połączy docelowo Kłajpedę i Saloniki, to obecnie jedna z największych inwestycji drogowych realizowanych w Polsce. Dziś wojewoda lubelski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. decyzję ZRID) dla kluczowego odcinka, łączącego węzły Lubartów Północ i Lublin Rudnik. Oznacza to, że generalny wykonawca inwestycji, czyli Duna Polska (dawniej Mota Engil Central Europe), będzie mógł przystąpić do realizacji robót budowlanych już w tym roku w grudniu. Przypomnijmy, że zadanie realizowane jest w systemie “projektuj i buduj”, powszechnie stosowanym w przypadku dróg szybkiego ruchu.

W ramach inwestycji o wartości blisko 836 mln zł powstanie 23-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej w układzie 2x2 (z rezerwą pod budowę trzeciego pasa ruchu na każdej jezdni). Zadanie obejmie również wykonanie dróg przeznaczonych do obsługi ruchu lokalnego o łącznej długości ponad 40 kilometrów. Powstanie aż 29 obiektów inżynieryjnych, w tym 4 nowe węzły drogowe i szereg wiaduktów. W pierwszej kolejności wykonawca ma przygotować objazdy oraz drogi serwisowe i technologiczne. Przy sprzyjających warunkach pogodowych będzie mógł także zacząć roboty ziemne wraz z przebudową sieci podziemnych. Obecnie trwa rozpoznanie saperskie.

Nowy fragment Via Carpatii rozpocznie się na węźle Lubartów Północ na skrzyżowaniu istniejącej drogi krajowej nr 19 z drogą wojewódzką nr 815, a następnie będzie przebiegać na zachód od Lubartowa w korytarzu istniejącej jednojezdniowej obwodnicy miasta. Kolejny węzeł, Lubartów Zachód, połączy trasę z drogą powiatową w kierunku miejscowości Nowodwór i Kozłówka.

Na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 828 zaplanowano z kolei węzeł Niemce Zachód. Trasa ominie następnie miejscowość Niemce od strony wschodniej, by połączyć się z drogą powiatową do Leonowa w sąsiedztwie istniejącej DK nr 19 na węźle Niemce Południe. Koniec trasy zaplanowano na istniejącym węźle Lublin Rudnik na wspólnym przebiegu dróg ekspresowych S12, S17 i S19.

Jak wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, budowa odcinka Via Carpatii pomiędzy Lubartowem a Lublinem umożliwi m.in. wyprowadzenie ruchu tranzytowego z podlubelskiego odcinka DK nr 19 przebiegającego przez Niemce i Ciecierzyn, który obecnie jest najbardziej obciążoną jednojezdniową drogą w regionie. W pandemicznym 2020 roku, w którym aktywność gospodarcza i społeczna za sprawą wprowadzonych wówczas lockdownów była ograniczona, średnie dobowe natężenie ruchu wynosiło tu 27-28 tys. pojazdów.

Wydanie decyzji ZRID określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi, a tym samym umożliwia wszczęcie procedury odszkodowawczej, w ramach której dotychczasowi właściciele nieruchomości otrzymają od Skarbu Państwa odszkodowanie. Stosowane postępowanie administracyjne prowadzić będzie wojewoda lubelski, a za szacowanie wartości nieruchomości odpowiadać będą powołani przez niego niezależni biegli rzeczoznawcy majątkowi. Oddanie do użytku nowego fragmentu zaplanowano na 2027 rok.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

GDDKiA zwiększa budżet na utrzymanie istniejącej sieci dróg

Drogi i autostrady

GDDKiA zwiększa budżet na utrzymanie istniejącej sieci dróg

Damian Kelman 21 stycznia 2025

Drogi na Podlasiu i Mazurach. Co z Biebrzańskim Parkiem Narodowym?

Drogi i autostrady

Siedlce szczęśliwe z A2. Co dalej?

Drogi i autostrady

Siedlce szczęśliwe z A2. Co dalej?

Damian Kelman 18 stycznia 2025

Zobacz również:

Beskidzka Droga Integracyjna – czas start!

Drogi i autostrady

Beskidzka Droga Integracyjna – czas start!

Mikołaj Kobryński 13 stycznia 2025

Cała droga ekspresowa S7 z Warszawy do Krakowa gotowa! [zdjęcia]

Drogi i autostrady

Nowy fragment autostrady A2 oddany do użytku przed terminem

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

GDDKiA zwiększa budżet na utrzymanie istniejącej sieci dróg

Drogi i autostrady

GDDKiA zwiększa budżet na utrzymanie istniejącej sieci dróg

Damian Kelman 21 stycznia 2025

Drogi na Podlasiu i Mazurach. Co z Biebrzańskim Parkiem Narodowym?

Drogi i autostrady

Siedlce szczęśliwe z A2. Co dalej?

Drogi i autostrady

Siedlce szczęśliwe z A2. Co dalej?

Damian Kelman 18 stycznia 2025

Zobacz również:

Beskidzka Droga Integracyjna – czas start!

Drogi i autostrady

Beskidzka Droga Integracyjna – czas start!

Mikołaj Kobryński 13 stycznia 2025

Cała droga ekspresowa S7 z Warszawy do Krakowa gotowa! [zdjęcia]

Drogi i autostrady

Nowy fragment autostrady A2 oddany do użytku przed terminem

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5