Partner serwisu
Drogi i autostrady

ZNPK: Jakie wyzwania dla nowej wladzy?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

ZNPK

Data publikacji:
14-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Monitor

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
ZNPK: Jakie wyzwania dla nowej wladzy?
fot. fcl1971, sxc.hu
– Wyzwaniem dla nowego ministra będzie z pewnością wyrównanie szans kolei i dróg, co jest zagadnieniem wielowarstwowym - pisze Michał Litwin reprezentujący Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych.

Kolej dorówna drogom?

Najogólniej patrząc, wyzwaniem dla nowego ministra będzie z pewnością wyrównanie szans kolei i dróg, co jest zagadnieniem wielowarstwowym. Po pierwsze – trzeba obniżyć stawki dla kolei tak, by wyrównać przeciętny koszt dostępu do infrastruktury kolejowej i drogowej. W tym celu być może trzeba będzie zmienić formę prawną zarządcy infrastruktury ze spółki prawa handlowego na agendę rządową, podobną do GDDKiA. Po drugie – trzeba nadać inwestycjom kolejowym odpowiednią dynamikę.

Sprawna modernizacja kolei

Zadaniem zarówno pilnym, jak i bardzo ważnym jest dokończenie programu modernizacji polskiej sieci kolejowej. Trzeba to zrobić zarówno sprawnie, jak i mądrze. Poprzez sprawność rozumiem dopilnowanie – każdym, możliwym dla ministra i polityka rządzącej partii sposobem – by nowa ekipa dotrzymywała harmonogramów i uniknęła takich wpadek jak wieloletnie opóźnienia na trasach Kraków-Katowice czy Warszawa – Radom.

Chcemy widzieć w tym zakresie autentyczną determinację. Z kolei mądrość to w szczególności odpowiednie parametry docelowe infrastruktury, a więc nie tylko prędkości, ale również naciski osiowe oraz długości w całych relacjach handlowych. Równie ważne jest, by odświeżyć pamięć o publicznych ładowniach dla przewoźników towarowych, które obecnie są w bardzo złym stanie technicznym.

Pilne wyzwania

Bardzo pilną kwestią jest przyjęcie przez Radę Ministrów uchwały w sprawie kontraktu utrzymaniowego dla PKP PLK. Sprawa jest już niemal w pełni przeprocedowana, zabrakło dosłownie kilku tygodni by uchwała została przyjęta.

Trzeba też pilnie uregulować kwestię opłat za trasy objazdowe. Nie może być tak, że przewoźnik jadący objazdem z winy PKP PLK musi ponosić nie tylko zwiększone koszty paliwa czy pracy personelu, lecz również płacić więcej za dostęp do torów. Prowadzi to do paradoksu, że PLK-ce wręcz może opłacać się kierować pociągi na objazdy.

Kilka lat temu PKP SA rozważała likwidację ok. połowy polskiej sieci kolejowej. Tymczasem pierwsze co należy zlikwidować, to… PKP SA. Należy przenieść nadzór nad spółkami bezpośrednio do ministerstw, gdyż obecna struktura nadzoru jest zbyt skomplikowana i nie spełnia swojej roli. Wprowadza tylko dodatkowe poziomy zarządzania: zamiast układu „Ministerstwo – rada nadzorcza spółki A – zarząd spółki A” mamy obecnie „Ministerstwo – rada nadzorcza PKP SA – zarząd PKP SA – dyrektorzy zarządzający PKP SA – rada nadzorcza spółki A – zarząd spółki A”. Tymczasem każdy z w/w elementów z „PKP SA” w nazwie jest zbędny. Dla przykładu, prezes PKP PLK powinien raportować bezpośrednio do ministra odpowiedzialnego za transport. Nawet jak się spojrzy na plan Warszawy to wyraźnie widać, że z jadąc Targowej na Chałubińskiego nie ma sensu zahaczać o Szczęśliwicką.

Cały komentarz przeczytasz w Monitorze.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Szmit: GDDKiA ma działać lepiej

Drogi i autostrady

Szmit: GDDKiA ma działać lepiej

Leonard Dolecki 04 grudnia 2015

Chruszcz: Kolej nie może być degradowana kosztem dróg

Drogi i autostrady

Chruszcz: Kolej nie może być degradowana kosztem dróg

Robert Grzędowski 30 listopada 2015

Misiło: Siłę widzę w synergii, a nie w antagonizowaniu

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Szmit: GDDKiA ma działać lepiej

Drogi i autostrady

Szmit: GDDKiA ma działać lepiej

Leonard Dolecki 04 grudnia 2015

Chruszcz: Kolej nie może być degradowana kosztem dróg

Drogi i autostrady

Chruszcz: Kolej nie może być degradowana kosztem dróg

Robert Grzędowski 30 listopada 2015

Misiło: Siłę widzę w synergii, a nie w antagonizowaniu

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5