Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Urząd Morski przygotowuje do pogłębienia tor w porcie Szczecin-Świnoujście

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
31-08-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
 Urząd Morski przygotowuje do pogłębienia tor w porcie Szczecin-Świnoujście
Fot. Zarząd Portów Morskich Szczecin-Świnoujście
27 sierpnia 2012 roku Urząd Morski w Szczecinie podpisał umowę z na pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu oraz wykonanie monitoringu przyrodniczego dla projektu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin w ciągu kanałów Piastowskiego i Mielińskiego. Wykonawcą zadania będzie firma Grontmij.

Inwestycja jest kontynuacją zrealizowanego w latach 2000-2004 etapu I, który obejmował budowę nowych falochronów przy wyjściu z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych. Obecnie kluczową sprawą staje się pogłębienie toru wodnego do głębokości technicznej 12,5 m. Jest to jedna z najważniejszych inwestycji, związana nie tylko z rozwojem portu w Szczecinie, ale będąca impulsem dla rozwoju całego regionu.

 

Prace nadzorowane przez Grontmij obejmą przebudowę umocnień brzegowych w kanałach Piastowskim i Mielińskim oraz zmianę parametrów geometrii toru wodnego Świnoujście-Szczecin w północnej części obszaru objętego projektem. Zagwarantowana zostanie możliwość pogłębienia toru do pożądanych 12,5 m. Najważniejsze elementy inwestycji to przede wszystkim: likwidacja przeszkód nawigacyjnych, budowa nabrzeża technicznego, modernizacja oznakowania nawigacyjnego oraz nowe oświetlenie brzegowe. Grontmij zrealizuje również zadania z zakresu monitoringu przyrodniczego, obejmujące przede wszystkim ocenę stanu różnorodności biologicznej, w tym gatunków będących przedmiotem ochrony na obszarach Natura 2000.

 

Roboty budowlane będą prowadzone pod nadzorem podwodnym, w obrębie czynnego toru żeglugowego. Same prace będą prowadzone przede wszystkim z poziomu wody.

 

Obecnie głębokość techniczna liczącego 68 km toru wodnego łączącego Świnoujście ze Szczecinem, prawie na całej długości, wynosi 10,5 m. Pozwala to na bezpieczną żeglugę statków o zanurzeniu 9,15 m. Bałtycki standard w zakresie głębokości akwenów w portach morskich czy terminalach kontenerowych to obecnie 15-16 m.

 

Jakie będą efekty projektu? Przede wszystkim zostanie zapewnione bezpieczeństwo żeglugi do portów morskich Pomorza Zachodniego, a także wyeliminowane będą zagrożenia pojawiające się w okresach wezbrań powodziowych. Docelowo, w związku z poprawa warunków nawigacyjnych (m.in. większa głębokość toru i poprawa jego geometrii) możliwe będzie wchodzenie do portów w Szczecinie i Policach statków o większych parametrach. Realizacja inwestycji jest konieczna ze względu na alarmujący stan umocnień brzegowych w tym rejonie. W wielu miejscach grozi to katastrofą budowlaną i może uniemożliwić utrzymanie parametrów głównego toru wodnego także na obecnym poziomie.

 

Koszt projektu to około 318 mln PLN, z czego około 271 mln PLN pochodzić będzie z Funduszu Spójności Unii Europejskiej. Inwestycja potrwa do 2014 roku.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pierwsze Abramsy dla Polski dotarły do portu morskiego w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Pierwsze Abramsy dla Polski dotarły do portu morskiego w Szczecinie

Mikołaj Kobryński 29 czerwca 2023

Na co 330 mln zł pożyczki dla portu Port Szczecin-Świnoujście?

Biznes i przemysł

Porty Szczecin i Świnoujście: Rozbudowa na dobrej drodze

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Pierwsze Abramsy dla Polski dotarły do portu morskiego w Szczecinie

Intermodal i logistyka

Pierwsze Abramsy dla Polski dotarły do portu morskiego w Szczecinie

Mikołaj Kobryński 29 czerwca 2023

Na co 330 mln zł pożyczki dla portu Port Szczecin-Świnoujście?

Biznes i przemysł

Porty Szczecin i Świnoujście: Rozbudowa na dobrej drodze

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5