Łukasz Malinowski
Wodowany w tym dniu statek budowany jest dla jednego z największych właścicieli floty promowej w Norwegii. Współpraca z armatorem trwa trzy lata. Armator zlecił stoczni budowę ośmiu nowoczesnych promów fiordowych różniących się rodzajem napędu, mocą silnika oraz zasięgiem obsługiwanych linii. W październiku 2011 zakończona została budowa pierwszej serii dwóch dwustronnych promów o napędzie konwencjonalnym. W grudniu 2011 roku zakończyła się budowa drugiej serii promów typu RoPax. Przekazane w ubiegłym roku cztery promy obsługują ruch pasażersko - samochodowy u wybrzeży Norwegii.
W 2011 roku rozpoczęła się realizacja kontraktu na budowę czterech najnowocześniejszych w swojej klasie promów pasażersko – samochodowych o napędzie gazowym. Wodowany w piątek, 11 maja prom Lødingen - czwarty z serii – tak jak poprzednie statki, napędzany będzie jednym silnikiem zasilanymi gazem LNG co pozwoli na osiągnięcie prędkości serwisowej 17 węzłów i maksymalnej prędkości 19 węzłów. Prom przewożacy 390 pasażerów obsługiwać będzie połączenia pasażersko – samochodowe między wyspami Lødingen a Bognes.
Zastosowanie niekonwencjonalnego napędu z użyciem paliwa LNG ograniczającego emisję szkodliwych substancji do atmosfery, w przypadku promów obsługujących połącznia lokalne pomiędzy wyspami stanowi niekwestionowany atut tych statków.
Budowa promów gazowych odpowiadających restrykcyjnym normom ekologicznym stała się w ostatnich latach jedną ze specjalności Remontowej Shipbuilding. Nowa jednostka ma długość całkowitą 96 m, szerokość max. 16,80 m i wysokość boczną do PG 5,50 m. Statki budowane są według projektu norweskiego Biura LMG Marin współpracującego ze stocznią Marine Design & Consulting.