Łukasz Malinowski
W porcie w Gdańsku w ciągu pierwszego półrocza 2013 roku przeładowano łącznie 13 mln 990 326 ton towarów (+25,08% r/r). Terminale portowe przeładowały najwięcej drobnicy – 5 mln 310,48 tys. ton (+21,49% r/r), dalej węgla i koksu – 2 mln 676,69 tys. ton ton (+76,15% r/r), innych towarów masowych (kruszywa, nawozy) – 1 mln 075,15 tys. ton (-109,72% r/r), zbóż – 538,83 tys. ton, (+23,88% r/r), paliw płynnych 4 mln 389,18 tys. ton (+31,44% r/r).
W statystykach dla pierwszych dwóch kwartałów 2013 roku w zestawieniu z analogicznym okresem poprzedniego roku port zanotował wzrost przeładunków we wszystkich grupach towarów, oprócz innych masowych. Spadek w tej grupie towarów wynika przede wszystkim ze słabych wyników przeładunków kruszyw. – To prosta odpowiedź na wyraźne zmniejszenie inwestycji drogowych – tłumaczy Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy i doradca ds. PR portu w Gdańsku. – W tym roku nagle ożywił się eksport węgla – dodaje Kasprowicz. Port w przeładunkach masowych rzeczywiście zanotował znacznie lepsze wyniki w obrocie węglem. Ponad czterokrotnie – z poziomu 638,51 tys. ton do poziomu 2 mln 676,7 tys. ton – wzrósł wolumen przeładunków w tej grupie towarów w stosunku rok do roku.
Terminal kontenerowe w ciągu pierwszych dwóch kwartałów 2013 roku przeładowały 579 370 TEU (ekwiwalent kontenera 20-stopowego). Rok wcześniej było to 410 046 TEU. W przeliczeniu na tony było to 4 mln 969 112 ton (+29%).
Port Gdańsk posiada terminale zbożowy, drobnicowy, uniwersalny, ładunków masowych suchych i płynnych, paliw płynnych i terminal promowy, a także dwa terminale kontenerowe: Głębokowodny Terminal Kontenerowy i Gdański Terminal Kontenerowy.