W lutym PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i wykonanie urządzeń srk i telekomunikacji kolejowej dla linii kolejowej nr 226 oraz roboty budowlane dla linii kolejowej nr 226 w ramach Projektu POIiŚ Nr 7.2.-4.1 pn. „Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa)”.
Całość przedmiotu pierwszego zamówienia obejmuje wykonanie opracowań wstępnych i projektowych, zabudowę, uruchomienie i przekazanie do eksploatacji urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń i sieci telekomunikacji kolejowej. W tym postępowaniu wpłynęły 3 oferty (KZA SA Kraków, Thales i Kombud). PLK założyły dwa kryteria udzielenia zamówienia – cena (75%) i okres gwarancji (25%).
W drugim przetargu postępowanie będzie dwuetapowe. Do drugiej części zostanie dopuszczonych pięciu oferentów.
Lista wykonawców, którzy złożyli wnioski o dopuszczenie do przetargu:
- konsorcjum: Rubau Polska, Construcciones Rubau, Rover Alcisa, LB Rail Systems z Warszawy, Projekt-Bud (Warszawa);
- konsorcjum: PKP Energetyka, Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty-Łódź, Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie, Intop Warszawa, Intop Tarnobrzeg;
- Astaldi;
- konsorcjum: Trakcja, Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych z Wrocławia, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe, Comsa;
- konsorcjum: Dragados, Vias y Construcciones, Electren;
- Skanska
- konsorcjum: Salini Polska, Impregilo, Salcef Costruzioni Edili e Ferroviarie, Salcef Polska
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor
- konsorcjum: Strabag Rail Polska, Strabag, Strabag Rail, Viamont DSP, Szentesi Vasútépítő, Ed. Züblin.
Inwestycja będzie polegała nie tylko na budowie nowych torów w miejsce istniejących ale dodatkowo obejmie również budowę lokalnego centrum sterowania ruchem kolejowym (LCS) Gdańsk Port Północy. Po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe będą mogły jeździć z prędkością 100 km/h, a czas jazdy do portu skróci się o ponad połowę. Ważnym efektem inwestycji będzie również możliwość wjazdu na linię cięższych pociągów niż dotychczas.
Szacowany koszt inwestycji to około 505 mln zł i jej realizacja zaplanowana jest na lata 2013 – 2015.