Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Amber Train ponownie połączył Skandynawię z Europą Zachodnią

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
30-09-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Amber Train ponownie połączył Skandynawię z Europą Zachodnią
fot. LTG Cargo
Amber Train, czyli Bursztynowy Pociąg, wraca na tory. 13 września we wtorek z estońskiego portu Muuga wyjechał testowy skład załadowany drewnem, torfem i pianką budowlaną. W środę rano dotarł do terminala multimodalnego w Kownie na Litwie. Usługa ta na powrót ma zapewniać połączenie kolejowe między Skandynawią a Europą Zachodnią.

Testowy pociąg w ramach usługi Amber Train przetransportował towary pochodzące z Finlandii z estońskiego portu Muuga do terminala przeładunkowego w Kownie na Litwie. Skład pokonał 671 km w jeden dzień. Powrót połączenia przez Estonię, Łotwę i Litwę ma przywrócił przewozowy potencjał tych trzech krajów nadbałtyckich, który zmalał wraz z nałożeniem na Rosję sankcji.

– Amber Train tworzy połączenie między Europą Północną i Zachodnią. Daje dodatkową szansę na rozwój transportu towarowego, który nie jest zależny od Rosji – komentuje Riina Sikkut, minister gospodarki i infrastruktury Estonii.

Pierwszy uruchomiony 13 września pociąg był uruchomiony testowo. – Chcemy sprawdzić, jak funkcjonuje załadunek towarów, odprawa graniczna oraz wymiana dokumentów i danych – wyjaśnił Raul Toomsalu, prezes zarządu AS Operail, firmy logistycznej obsługującej usługę Amber Train. – W ramach pierwszej usługi przerzuciliśmy z dróg na tory trochę drewna, torfu i pianki montażowej, które regularnie przewozimy dla naszych klientów na Litwę – dodał.

W Kownie kontenery trzeba było przeładować na platformy z rozstawu 1 520 mm na 1 435 mm, by skład mógł kontynuować podróż w kierunku Francji i Holandii. Wagony o szerokim rozstawie zostały jednak wykorzystane w drodze powrotnej do portu Muuga. Przewieziono nimi towary na eksport do Finlandii.

DB Schenker pierwszym klientem

Usługa transportu kolejną na trasie Muuga-Kowno-Muuga ma być oferowana dwa razy w tygodniu. Kiedy dokładnie rozpoczną się planowe przejazdy, to zależy od wyników jazdy testowej. – Nastąpi to tak szybko, jak to możliwe, ponieważ klienci już wyrażają swoje zainteresowanie – podkreślił Toomsalu.

Jednym z pierwszych klientów podczas jazdy testowej był DB Schenker. Jak przekazał Janek Saareoksa, dyrektor generalny Schenker Baltics, w pierwszym składzie odjeżdżającym z Muugi firma Schenker umieściła dwie wielkogabarytowe przesyłki – jedną jadącą do Francji, a drugą do Holandii.

– Naszą ambicją jest stworzenie regularnego i ruchliwego korytarza transportowego do Europy Środkowej i z powrotem do Estonii. Pociąg jest znacznie bardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu, a ponadto nowe rozwiązanie pomoże złagodzić problemy wynikające z chronicznego braku kierowców ciężarówek w tym sektorze – powiedział Saareoks.

Potencjał nowej usługi

Potencjalnymi klientami Amber Train mają być firmy, które chcą eksportować swoje towary z krajów skandynawskich lub Estonii do Europy Zachodniej i odwrotnie. Do tej pory towary, które z Finlandii docierały drogą morską do Estonii (lub odwrotnie) były przewożone przez kraje nadbałtyckie głównie samochodami ciężarowymi. Celem Amber Train ma być odwrócenie tego trendu.

Obecnie przeprowadzony testowy przejazd nie jest pierwszym projektem łączącym Skandynawię, kraje nadbałtyckie z Europą Zachodnią. Już w 2018 roku uruchomiono połączenie na trasie między Šestokai (Szostakami) na granicy Litwy z Polską, Rygą i Tallinem. Niestety, usługa ta stopniowo traciła na rozmachu, a zainteresowanie nią malało.

Amber Train to wspólny projekt krajów nadbałtyckich. Za logistykę całej operacji odpowiada estońska firma AS Operail. W skład partnerów wchodzą Koleje Estońskie, Łotewskie (Latvijas Dzelzceļš) i Litewskie, przewoźnicy towarowi LDZ Cargo oraz LTG Cargo, terminale przeładunkowe w Muuga i w Kownie.


Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolejna tura polsko-ukraińskich rozmów dotyczących tranzytu towarów

Intermodal i logistyka

Kolejna tura polsko-ukraińskich rozmów dotyczących tranzytu towarów

Redakcja 15 lutego 2022

Koleje Rosyjskie i Maersk zwiększają przewozy kontenerów między Europą a Azją

Intermodal i logistyka

MI: Mieliśmy rację w sprawie Pakietu Mobilności

Drogi i autostrady

MI: Mieliśmy rację w sprawie Pakietu Mobilności

Redakcja/inf. pras. 21 lutego 2021

Przewozy intermodalne PKP LHS w 2020 roku Chiny – Polska

Intermodal i logistyka

Ma być więcej przewozów kontenerowych w relacji Chiny – Europa

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kolejna tura polsko-ukraińskich rozmów dotyczących tranzytu towarów

Intermodal i logistyka

Kolejna tura polsko-ukraińskich rozmów dotyczących tranzytu towarów

Redakcja 15 lutego 2022

Koleje Rosyjskie i Maersk zwiększają przewozy kontenerów między Europą a Azją

Intermodal i logistyka

MI: Mieliśmy rację w sprawie Pakietu Mobilności

Drogi i autostrady

MI: Mieliśmy rację w sprawie Pakietu Mobilności

Redakcja/inf. pras. 21 lutego 2021

Przewozy intermodalne PKP LHS w 2020 roku Chiny – Polska

Intermodal i logistyka

Ma być więcej przewozów kontenerowych w relacji Chiny – Europa

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5