Partner serwisu
Polityka i prawo

Nowy system kontroli przewozów w Rumunii już w 2024 roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
08-11-2023
Ostatnia modyfikacja:
07-11-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras.

Podziel się ze znajomymi:

POLITYKA I PRAWO
Nowy system kontroli przewozów w Rumunii już w 2024 roku
fot. Depositphotos
Rumuńskie ministerstwo finansów przymierza się do stworzenia nowego systemu monitorowania towarów, które wjeżdżają na teren kraju w ramach przewozu docelowego lub tranzytu. Wytyczne znalazły się w projekcie ustawy o niektórych środkach fiskalnych i budżetowych zapewniających stabilność finansową Rumunii w perspektywie długoterminowej.

Do tej pory, monitorowanie przewozów na terenie Rumunii prowadzono za pomocą systemu Ro e-Transport, stworzonego z myślą o towarach o podwyższonym ryzyku podatkowym.

- W grupę tą wliczają się między innymi niektóre warzywa i owoce, napoje czy odzież - wymienia Lucica Kucharec, prawnik w TC Kancelarii Prawnej - Trzeba je rejestrować maksymalnie na trzy dni kalendarzowe przed rozpoczęciem przewozu. Brak rejestracji grozi nałożeniem kary grzywny w wysokości od 10 000 do nawet 100 000 RON (równowartość 10-100 tys. zł).

System RO e-Transport monitoruje między innymi wewnątrzwspólnotowy transport towarów, który zaczyna się lub kończy w Rumunii, transport towarów pomiędzy dwoma lokalizacjami na terytorium Rumunii czy przewóz towarów z transakcji wewnątrzwspólnotowych w tranzycie na terytorium Rumunii.

Kontrola przewozów za pomocą e-plomby

Projekt ustawy zakłada wprowadzenie nowego systemu kontroli o nazwie e-Sigiliu, czyli e-plomba, który będzie funkcjonował obok dotychczasowego, czyli Ro e-transport.

System ten ma bazować na wykorzystaniu urządzeń elektronicznych i aplikacji informatycznej. Z ich pomocą właściwe organy będą w stanie zidentyfikować potencjalne punkty przekierowania przesyłek, niezależnie od tego, czy są one w tranzycie, czy też mają trafić do podmiotu gospodarczego na terytorium Rumunii.

Jak tłumaczy ekspertka TC Kancelarii Prawnej, wspomniane urządzenia elektroniczne to nic innego jak inteligentne plomby: - Ich rolą jest rejestracja danych o stanie i położeniu przesyłki. Zgromadzone w ten sposób informacje zostaną przesłane do aplikacji komputerowej pozwalającej śledzić ruch towarów w transporcie drogowym.

Organami odpowiedzialnymi za monitorowanie i stosowanie inteligentnych plomb będą Krajowa Agencja Administracji Podatkowej i Rumuński Urząd Celny.

Zwiększona odpowiedzialność kierowców

Dużą zmianą w stosunku do już działającego systemu, jest odpowiedzialność za niestosowanie się do przepisów. O ile w przypadku systemu Ro e-Transport ponosi ją podmiot, który ma obowiązek rejestracji towarów wrażliwych, to w przypadku systemu e-Sigiliu ten obowiązek ciąży na kierowcy.

Zgodnie z projektowanymi przepisami, jeżeli służby nałożą na towar inteligentną plombę, to kierowca jest odpowiedzialny za to, aby nie została naruszona. Niedopełnienie tego obowiązku będzie stanowiło wykroczenie zagrożone karą grzywny w wysokości od 20.000 do 50.000 RON (od 20.000 do 50.000 PLN).

- Jeżeli projekt ustawy zostanie przyjęty w tej formie, w przyszłym roku przewoźnicy wykonujący przewozy do Rumunii lub przez terytorium tego kraju muszą liczyć się z groźbą kar za niedopełnienie obowiązków nałożonych przez ustawę - podkreśla Lucica Kucharec.

Procedura ustanawiania kryteriów ryzyka, stosowania inteligentnych plomb oraz monitorowania transportu drogowego towarów zostanie ustanowiona rozporządzeniem wydanym w ciągu 60 dni od daty publikacji ustawy w Dzienniku Urzędowym Rumunii.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Amber Train ponownie połączył Skandynawię z Europą Zachodnią

Intermodal i logistyka

Amber Train ponownie połączył Skandynawię z Europą Zachodnią

Przemysław Farsewicz 30 września 2022

Kolejna tura polsko-ukraińskich rozmów dotyczących tranzytu towarów

Intermodal i logistyka

Koleje Rosyjskie i Maersk zwiększają przewozy kontenerów między Europą a Azją

Intermodal i logistyka

MI: Mieliśmy rację w sprawie Pakietu Mobilności

Drogi i autostrady

MI: Mieliśmy rację w sprawie Pakietu Mobilności

Redakcja/inf. pras. 21 lutego 2021

Przewozy intermodalne PKP LHS w 2020 roku Chiny – Polska

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Amber Train ponownie połączył Skandynawię z Europą Zachodnią

Intermodal i logistyka

Amber Train ponownie połączył Skandynawię z Europą Zachodnią

Przemysław Farsewicz 30 września 2022

Kolejna tura polsko-ukraińskich rozmów dotyczących tranzytu towarów

Intermodal i logistyka

Koleje Rosyjskie i Maersk zwiększają przewozy kontenerów między Europą a Azją

Intermodal i logistyka

MI: Mieliśmy rację w sprawie Pakietu Mobilności

Drogi i autostrady

MI: Mieliśmy rację w sprawie Pakietu Mobilności

Redakcja/inf. pras. 21 lutego 2021

Przewozy intermodalne PKP LHS w 2020 roku Chiny – Polska

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5