Rynek Infrastruktury
W perspektywie od stycznia do czerwca br. przeładowano w BCT 233 486 TEU, czyli niemal równo o 25% więcej niż w analogicznym okresie 2013 r. (186 788 TEU). Michał Kużajczyk, menedżer ds. marketingu w BCT zwraca uwagę, że wyniki przeładunków na koniec roku mogą być bardzo dobre, biorąc pod uwagę brak zgody władz chińskich na powołanie tzw. Alinasu P3, na czym gdyńskie terminale prawdopodobnie skorzystają.
– Pierwsze półrocze 2014 roku pokazało wysoki wzrost przeładunków w stosunku do roku ubiegłego. Ten trend jest obserwowany właściwie w prawie wszystkich terminalach kontenerowych w Polsce, co wskazuje m.in. na ciągle rosnący udział przewozów ładunków w kontenerach w porównaniu z latami ubiegłymi. Jeśli uda nam się utrzymać podobny wzrost przeładunków w drugim półroczu, to możemy się spodziewać więcej niż zadowalającego wyniku terminalu na koniec 2014 roku. A jest na to duża szansa, bowiem w związku z negatywną decyzją chińskiego Ministerstwa Handlu dotyczącą działania aliansu przewoźników P3, zniknęło ryzyko dużego przetasowania na rynku przewozu kontenerów, które w mniejszym lub większym stopniu odbiłoby się również na operacjach prowadzonych w BCT – komentuje Michał Kużajczyk.
Kilka tygodni temu chiński rząd nie wyraził zgody na powstanie tzw. Aliansu P3, czyli fuzji trzech największych armatorów kontenerowych: Maersk Line, MSC i CMA CGM. Armatorzy poinformowali, że w związku z tym rezygnują z przygotowań do uruchomienia P3. Statki będące własnością trzech armatorów mają łączną ładowność ponad 6 mln TEU. Według ekspertów, powstanie P3 mogłoby oznaczać zmniejszenie przeładunków kontenerów w dwóch gdyńskich terminalach, BCT i GCT, przy jednoczesnym zwiększeniu przeładunków w terminalu DCT Gdańsk. Jak wynikało z raportu duńskiej firmy analitycznej SeaIntel, Gdańsk miał być, obok Wilhelmshaven i Antwerpii, jednym z tych portów, które najbardziej mogłyby skorzystać na utworzeniu Aliansu P3. Na powstaniu fuzji miał natomiast stracić przede wszystkim Rotterdam.
Wynik przeładunków w BCT Gdynia na koniec 2013 r. to 394 478 TEU. Był to wynik gorszy niż w 2012 r. o 3,6%. Rekordowy dla BCT, terminalu istniejącego od 1979 r., był jak dotąd rok 2007, kiedy to przeładowano 493 860 TEU.