Rynek Infrastruktury
- Gdyński port trzeba pogłębić jak najszybciej, ponieważ w przeciwnym wypadku zostanie zmarginalizowany. Lista bałtyckich portów, przygotowujących się do przyjmowania kontenerowców o pojemności powyżej 10 tys. TEU stale się wydłuża – powiedział Krzysztof Szymborski, prezes zarządu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego BCT, inicjator powstania raportu „Gdynia Portem Głębokowodnym”. - Pogłębienie ma znaczenie dla sektora transportowego, a w efekcie wpłynie na konkurencyjność i perspektywy rozwoju polskiej gospodarki, co wynika z rosnącego uzależnienia jej od międzynarodowych relacji handlowych – dodał Szymborski.
Przygotowanie i publikacja Raportu „Gdynia portem głębokowodnym” oraz dzisiejsza konferencja zorganizowana w Warszawie to jedno z wielu działań Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego należącego do Grupy ICTSI podejmowanych na rzecz pogłębienia portu i zbudowania w nim obrotnicy.
Rola i udział kontenerów w transporcie systematycznie się zwiększa, a co za tym idzie coraz większe są też przewożące je statki. Dziesięć lat temu średnia pojemność kontenerowca wynosiła 1800 TEU, a rok temu już 3000 TEU. W ostatnich latach proces zwiększania ładowności kontenerowców przyspiesza. Największe budowane jednostki mają po 15 tys. TEU, a w planach są statki o pojemności 18 tys. TEU. Porty muszą być więc przygotowane do przyjmowania coraz większych, głębiej zanurzonych statków.
Do Gdyni mogą obecnie zawijać kontenerowce o pojemności około 5 tys. TEU i zanurzeniu do 13 metrów. Decydują o tym wielkość portowej obrotnicy i głębokość portu. Istniejąca obecnie 400-metrowa obrotnica pozwala na manewrowanie jedynie statkami o długości do 280 metrów. Konieczność intensywnych prac nad rozwojem basenu portowego potwierdzają działania inwestycyjne planowane oraz realizowane w innych portach Morza Północnego i Bałtyku. Jeżeli więc port nadal ma być konkurencyjny, musi zostać rozbudowany.
Konieczność pogłębienia Portu potwierdzili na spotkaniu w Warszawie przedstawiciele władz regionalnych i państwowych oraz instytucji naukowych. W debacie udział wzięli m.in. Wojciech Szczurek , prezydent Gdyni, dyr. Monika Niemiec-Butryn z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Krzysztof Szymborski – prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego, Janusz Jarosiński, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia, dr Kazimierz Szefler, dyrektor Instytutu Morskiego w Gdańsku, Teresa Kamińska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Przedstawiciele Agencji Rozwoju Przemysłu oraz posłowie okręgu Gdyńskiego i członkowie sejmowej Komisji Infrastruktury – Janusz Piechociński, Leszek Miller, Krystyna Kłosin, Tadeusz Aziewicz, Dorota Arciszewska-Mielewczyk, Robert Biedroń.