Łukasz Malinowski
- Cieszymy się, że nasz terminal osiąga coraz lepsze wyniki, ale zdajemy sobie sprawę, że wciąż musimy inwestować, zwiększać zdolności przeładunkowe i szybko zacząć obsługiwać połączenia bezpośrednie z Azji. Trwały wzrost utrzyma się, jeżeli Gdynia sprawnie przeprowadzi kolejne pogłębienie kanałów portowych, zbuduje większą obrotnicę w porcie wewnętrznym i towarzyszące temu pozostałe inwestycje infrastrukturalne. Zarząd Morskiego Portu Gdynia jest tego świadom i rozpoczął odpowiednie prace, co pozwala nam wierzyć, że nasze inwestycje w bardzo duże suwnice i inne urządzenia terminalowe będą dobrze wykorzystane -powiedział Krzysztof Szymborski, prezes BCT.
W terminalu na wysokim poziomie utrzymuje się również udział przeładunków intermodalnych. Rekord odnotowano w styczniu, kiedy aż 43,7% kontenerów w relacji lądowej zostało przewiezionych na torach. W kolejnych miesiącach udział przeładunków kolejowych oscylował wokół 40%.
Z transportem intermodalnym wiąże się także podpisany w maju kontrakt z firmą Baltic Rail. Umowa dotycząca obsługi kontenerów transportowanych przez tego operatora, oznacza milowy krok w kierunku realizacji koncepcji intermodalnego korytarza europejskiego Bałtyk – Adriatyk. Z BCT Gdynia dwa razy w tygodniu wyjeżdżają pociągi, którymi można wysłać towar do słoweńskiego Kopru nad Adriatykiem. Prowadzone są również starania, aby uruchomione zostało bezpośrednie połączenie kolejowe z chorwacką Rijeką. BCT aktywnie promuje transport intermodalny i VI Europejski Korytarz Transportowy m. In. na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.
W styczniu do BCT Gdynia przypłynął największy w historii gdyńskiego portu kontenerowiec - MSC Krystal, o ładowności 5 762 TEU. Zarząd terminalu dąży jednak do tego, aby w niedługim czasie, zgodnie z wymogami rozwijającego się rynku, móc obsługiwać statki dwu- i trzykrotnie większe. W celu przybliżenia opinii publicznej kwestii konieczności przystosowania Portu Gdynia do przyjmowania jednostek o większym zanurzeniu i długości, władze BCT zorganizowały 1 marca w Warszawie konferencję „Gdynia Portem Głębokowodnym”.